Nuffnang Ads

Wednesday, August 21, 2013

TPPA: Pandangan Zaini Hassan dalam Cuit Utusan Malaysia

Hari ini Utusan Malaysia yang agak lemau melaporkan tentang TPPA, akhirnya menerusi ruang pojok Cuit oleh Zaini Hassan, bersuara agak kritis tentang TPPA. Saya suka nak memetik dua perenggan tulisan Saudara Zaini Hassan untuk renungan semua. 

"Penjajahan AS dan Barat bukan hanya datang dalam bentuk kapal perang dan senjata api. Kalau ada yang masih ingat, AS sebenarnya sudah berkali-kali mencuba untuk menguasai Selat Melaka. Sebabnya, itulah satu-satunya jalan perdagangan laut yang paling dekat untuk ke Timur Jauh. Semua kuasa besar mengiktiraf hakikat bahawa, sesiapa yang menguasai Selat ini, maka dia akan menguasai ekonomi dunia."

"Jika dahulu Kerajaan Melayu Melaka tumbang kerana si KITOL membuka pintu kota Melaka kepada Portugis, maka sejarah kini berulang. Kalau Tok Pa tak percaya, carilah si KITOL yang dimaksudkan itu kerana berjaya memasukkan Malaysia ke TPPA."

© Utusan Melayu (M) Bhd 

Kebimbangan inilah yang lama bersarang di hati saya sejak mula Rafidah Aziz berunding dengan Amerika Syarikat untuk FTA antara Malaysia dan Amerika Syarikat yang akhirnya dikuburkan kerana mereka tidak mencapai kata sepakat berhubung beberapa permintaan Malaysia. Sangka saya topik FTA Malaysia-AS dah berakhir, rupanya TPPA pula yang muncul selepas itu.

Saya antara individu yang agak skeptikal dengan TPPA yang sejak kebelakangan ini kerap dibualkan. Mungkin ia bukan topik kedai kopi, biasalah orang kita mana suka bincangkan tajuk berat. Kalau bab politik, haaa yang tu semua nak jadi juara. Balik bercuti raya tempohari saya berpeluang duduk berbual dengan abah (bapa mertua). Momen begini mengingatkan kenangan saya dengan abah saya yang dah lama pergi - miss my dad very much :'( -. Berbalik kepada perbualan dengan abah, sebagai ahli statistik yang berpengalaman, sudah tentu pandangan beliau merupakan sesuatu yang perlu saya ketahui. Lama saya berborak dengan abah, sesuatu yang jarang terjadi sebab abah bukan individu yang ringan mulut. Tapi alhamdulillah, saya berjaya bawa abah ke perbincangan yang agak berat - topik ekonomi di kala raya! :) 

Kesimpulan dari perbincangan dengan abah, sebagai ahli statistik, penyertaan Malaysia ke dalam TPPA memanglah dialu-alukan kerana hanya dengan cara itu kita dapat "memaksa" orang kita untuk bersaing di peringkat global. Bila kita terpaksa bersaing dengan orang luar, secara tak langsung kita perlu meningkatkan kualiti perkhidmatan, pengurusan mengikut standard yang telah ditetapkan. Dengan cara itu, baru kita boleh maju. Kalau tidak, kita akan terus di takuk lama. Mungkin boleh maju, tapi lambat atau tak bergerak ke hadapan pun. Ok itu pandangan abah sebagai orang statistik. 

Lepas tu abah tambah pulak, yang ni pandangan peribadi abah tanpa mengambilkira penglibatan beliau dalam dunia statistik. Kata abah, berdasarkan situasi ekonomi orang kita sekarang, abah tak nampak sisi positif yang bakal kita perolehi dari TPPA, sebab penguasaan ekonomi kita masih lemah. Dengan kata lain industri kecil dan sederhana (IKS) dalam negara akan gulung tikar, sebaliknya pemain industri besar seperti GLC dan MNC yang akan mendapat manfaat dari TPPA kerana kebanyakan mereka memang telah mencapai piawaian global. Saya berkongsi pendapat dengan pandangan peribadi abah ni.

Blogger pun agak kurang membincangkan perihal TPPA kecuali Syed Akbar Ali yang agak lantang mengkritik kerajaan pimpinan DS Najib pasca PRU13, termasuklah TPPA yang hangat selepas PRU. Saya tahu SAA merupakan Quranist yang tersohor dan dalam hal tersebut saya tak sependapat dengan beliau. Cuma pandangan kritis beliau dalam hal yang melibatkan kepentingan negara dan melayu yang menarik perhatian saya. Tun Mahathir pun pernah meluahkan kebimbangannya di NST sebelum ni, tapi berapa ramai pun orang kita yang ada akses ke NST? Dan setakat mana suara Tun Mahathir sampai ke telinga orang-orang kita? Sebab baik Utusan Malaysia mahupun Berita Harian, masing-masing tak mendapatkan pandangan Tun mengenai TPPA. Kenapa? Hanya mereka yang tahu..... 


2 comments:

  1. Artikel asal http://mymassa.blogspot.com/2013/08/panas-pegawai-tinggi-kerajaan-dinaikkan.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. MymassaVoice: Terima kasih atas link yang diberi.

      Delete