Nuffnang Ads

Sunday, February 21, 2016

Visiting Nurina at MRSM JB

Hari ni genap seminggu Nina mendaftarkan diri di MRSM Johor Bahru. Poor Nina! Dia taknak pergi sebenarnya dan saya pun lebih suka kalau dia kekal di SMK Dato Penggawa Timur, tapi Izzad tetap mahu Nina ke MRSM. Seharian dia menangis lepas dapat keputusan MRSM, merajuk dengan papa! Lagipun Nina dah serasi di SMK Dato Penggawa tu. My poor baby!

Hari jummat tempohari, first visit ke MRSM. Hmm Nina seems happy there, alhamdulillah. Adik-adik pun macam dah bertahun tak jumpa kakak, semua berebut nak duduk dekat-dekat kakak dan berebut-rebut nak bercakap dengan kakak. Jadi mama dan papa beri laluan kepada 4 beradik tu melepas rindu dengan cara mereka - berbual, berborak, bertukar cerita.

Hati ibu ni libang libu lagi: happy sebab tengok dia ok.. sedih bila kenangkan my first child is now away from home :'( . Rindu nak dengar dia bercerita dalam kereta semasa hantar dan ambil dia dari sekolah. Takde dah peneman saya bila layan movie di Diva. Takde peneman bila saya masak pagi-pagi sebelum dia ke sekolah. Takde dah hectic morning every monday bila semua anak-anak ke sekolah waktu pagi dengan 2 kereta bergerak ke 2 arah yang berlainan. Nina dan saya ke Penggawa, anak-anak yang lain dengan Izzad ke Rinting.

Nina dengan adik-adik, MRSM JB Feb 2016
Sabtu dapat bawa dia balik outing sekejap. Dari pukul 2.30-5.30. Jadilah sekejap je dapat bersama dia. Kami lunch lewat sebab nak tunggu Nina. Dia pun sengaja tak pergi makan tengahari tu ".. Nina nak makan sama-sama family kat rumah.." Owh.. sayunya hati dengar. Tabahla duhai hati.. tapi biasalah mama dia yang kememeh ni kan... tabahla sangat ;)

Ok, MRSM JB ni merupakan salah sebuah MRSM Cambridge-IGCSE (Cambridge International General Certificate of Secondary Education). Jadi mereka akan belajar subjek untuk KPM dan IGCSE sekaligus. Untuk IGCSE akan ada peperiksaan Checkpoint IGCSE di tingkatan 2 dan IGCSE di tingkatan 4. Untuk KPM, seperti sekolah biasa yang lain, PT3 di tingkatan 3 dan SPM di tingkatan 5. Memandangkan mereka akan menduduki IGCSE di tingkatan 4, jadi semua silibus KPM akan dihabiskan semasa di tingkatan 4. Memang beban yang agak berat untuk mereka. Bagaimana dengan Nina? InsyaAllah.. she's a strong-minded, independent young lady and I'm sure, she'll be fine.

I'm gonna miss her dearly..

2 comments:

  1. Sis, thanx anyway. FYI suami akak kenal awak. Ahmad Mashuri aka Long. :) Keep in touch. Kot jumpa di MRSM JB nnt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahuakbar.. Kak Zana! Kita pernah jumpa kan? Pernah pergi rumah kak juga... Anak yang perempuan ke kat MRSM tu? Boleh direct email saya kat zyusof@gmx.de .. Nanti kita boleh tukar2 info.

      Delete