Nuffnang Ads

Monday, May 23, 2011

Tiada yang lebih baik selain daripada susu ibu!

<< Seorang ibu yang masih berpantang mengeluh kepenatan kerana terpaksa bangun malam untuk membancuh susu untuk bayinya >>

Terus terang, air mata saya menitis bila dengar cerita di atas. Pertama sekali air mata simpati untuk si bayi yang tidak disusui ibunya. Dan air mata simpati untuk si ibu yang mungkin masih tidak menyedari, dia telah mengabaikan satu anugerah Allah yang amat berharga - Kesempatan untuk menyusukan anak, saat anak paling dekat dengan ibunya selain sewaktu di dalam kandungan!

Kadang-kadang bila mengikuti kisah keluarga kurang bernasib baik yang perlukan bantuan, hati jadi terusik bila sampai ke bahagian berita "...perlukan duit belanja susu untuk bayi yang berusia 2 bulan...". Ya Allah ibu..., Allah dah anugerahkan kita dengan keupayaan untuk menyusukan bayi, kenapa susu formula juga yang menjadi pilihan? Seharusnya dalam situasi ekonomi keluarga sebegitu, tidak perlu timbul masalah untuk beli susu. Kenapa tidak dimanfaatkan rezeki Allah untuk bayi??

Tiada susu lain yang dapat menandingi kebaikan dan khasiat susu ibu. Tapi masih ramai ibu-ibu di Malaysia yang 'bangga' menyusukan anak-anak mereka dengan susu formula. Lagi mahal harga susu, lagi tinggi standard mereka!

No comments:

Post a Comment