Nuffnang Ads

Friday, November 2, 2012

Mendidik anak bercakap

Mengajar budak untuk bertutur dengan sempurna memang memerlukan kesabaran yang tinggi kan? Sejak kecil saya memang tak pernah bercakap dengan anak-anak menggunakan bahasa bayi. Contohnya mamam (makan), alan (jalan), anje (manja) dan lain-lain lagi. Satu kajian saintifik atas perkembangan pertuturan bayi menunjukkan bahawa bayi yang sering didedahkan dengan bahasa bayi, lebih berisiko untuk membesar sebagai kanak-kanak yang pelat.

Alhamdulillah Amira dan Nina tidak pelat sejak kecil, cuma mengambil masa untuk menyebut sukukata yang sukar seperti ny dan ng. Jadi ada satu fasa di mana Nina menyebut monget (monyet) dan bungi (bunyi). Ini mengingatkan saya kepada rakan baik semasa belajar di Jerman, Juvita yang memang tak boleh menyebut suku kata ny. Rindu kenangan saya dan Faridah mengusik dan memerangkap Juvita supaya dia menyebut perkataan nyanyi, bunyi, monyet... :) Amira pula memang jelas pertuturannya sejak belum berusia 2 tahun lagi. Hakimi, sekarang berusia 4 tahun dan saya masih berjuang untuk membetulkan pertuturannya. Kadang-kadang ok, tapi ada kalanya ke laut! Contohnya untuk suku kata ny dan ng. Ada perkataan yang sempurna dibunyikan seperti bunyi dan monyet, tapi tengok jadi tenok pula.

Susun atur ayat pun hampir 99% sempurna, cuma untuk untuk sesetengah ayat pertanyaan seperti, "mama, bila kita nak sampai ni?" atau "mama, kita dah nak sampai ke?" akan bertukar jadi "mama, bila kita nak dah sampai?" dan "mama, kita nak dah sampai ke?". Dulu pun stokin akan jadi toskin. Sekarang dengan bangga dia akan cakap: "Mama, tenok, tenok, Kimi dah pandai cakap... sto-kin. Pandai kan Kimi?" Hahaha betul kat satu tempat, yang setempat lagi masih tak boleh nak tune. Sampaikan Izzad cakap, "Kimi ni, dalam satu ayat, dia terbalikkan perkataan. Dalam perkataan, dia terbalikkan huruf pulak!"

Setakat ni Fahmi (3 tahun) masih sukar untuk menyebut l.Huruf dan suku kata lain walaupun dia dah boleh sebut.. Kimi tetap jadi TIMI, Kakak Mira jadi Kakak BILA. Sama juga dengan Hakimi, walaupun dah boleh sebut perkataan adik, tapi bila sebut adik merujuk kepada Fahmi, tetiba bertukar jadi ADEH.

Hahaha menulis tentang sukukata-sukukata ni, teringat pulak tugasan Prof. Dr. Koeppel untuk bab Asimilasi  bunyi bagi subjek Phonetik & Phonologie dulu... 

No comments:

Post a Comment