Nuffnang Ads

Thursday, May 16, 2013

Handbag: Part I *Coach jadi milikku jua :)*

Pernah dengar pepatah melayu baru: Perempuan dengan handbag tidak boleh dipisahkan? Selepas menjejakkan kaki ke bumi Jerman pada 5 Oktober 1995, saya tak pernah sekalipun menyandang beg tangan aka handbag. Tahun 1995 menandakan titik mula saya berubah dari ladylike kepada serabai :p. Serius, memang serabai. Kalau semasa masih belajar di Kuantan, saya memang cerewet. Baju dan tudung mesti nak matching warna, dengan kasut sekali. Keluar ke bandar Kuantan (saya duduk kat dalam hutan di pinggir bandar Kuantan ;) seminggu sekali tu sibuk la dengan handbag dan mak nenek bagai.. hehehe. Dulu selalu geleng kepala bila tengok Ina Jubet main rembat je pakai tudung.. baju kaler hijau, tudung kaler kuning.. kadang dia pakai dengan tudung merah (????). Hmmm betullah kata orang, roda tu bulat, tak sampai 2 tahun pun, saya berubah jadi sebiji macam Ina hehehe... Cuma, tudung febret saya purple muda. Tak kira baju kaler apa..., tudung selalunya purple muda :). Ada satu masa tu sampai x housemate saya pernah tanya lepas bertahun kami balik Malaysia: "Hang masih dok pakai tudung kaler purple tu ka?" Hahahaha.. ;)

Tiba di Jerman, dalam batch saya cuma ada 2 orang perempuan. Senior pulak ada 6 orang je perempuan. Yang lain semua lelaki. Tiba pulak tu dah hujung-hujung summer nak masuk autumn/fall. Dah mula sejuk, banyak hujan dan berangin. Orang-orang Jerman pun berbungkus je. Member perempuan satu batch pulak jenis sempoi, senior pun sama, bukan jenis dressing sakan. Jadinya saya pun ikut rentak diaorang. Mula-mula tinggalkan lipstik, lepas tu wardrobe saya dari ladylike tukar kepada straight cut jeans, t-shirt, kemeja. Warna pun tukar kepada natural colour - beige, grey, dark green - sume warna-warna malap. Dahla siang pendek, pakai warna malap-malap, tak ceria langsung! Handbag? Satu handbag Rorine yang Kak Iya hadiahkan time saya nak ke Jerman pun seronok 'tidur' dalam kotak-kotak kat bawah katil saya. Ke sana ke mari saya usung beg galas je. Senang, semua benda boleh sumbat kat situ... buku, botol air, coklat, tisu.

Semasa saya kahwin, hantaran untuk saya tak ada handbag dan alat make-up macam yang orang biasa beri. Mami dan mak sedara Izzad dok pelik masa tu sebab dua benda yang biasa ada tu, tak ada. Memang saya tak nak sebab saya tahu kalau beri pun, bukannya saya pakai. "Kalau nak beri beg juga, belikan Ruecksack (beg galas)," beritahu saya kepada Izzad. Dia cuma gelengkan kepala je.

Bila dah ada anak, lagilah beg galas tu jadi kemestian. Keluarkan buku, gantikan dengan diapers, wet tissue, changing mat, tuala, baju ganti, thermometer, ubat, burnol, minyak angin, etc etc etc. Dah macam farmasi bergerak pulak beg galas tu. Sekali lagi tak ada tempat untuk handbag dalam hidup saya. Tahun 2005, buat pertama kali selepas 10 tahun saya beli handbag murah kaler grey dari kain jut. 2 Euro je. Ada lagi sampai  sekarang, cuma zip je dah rosak. Lepas tu dari tempoh 2008 - 2012 saya pakai 2 slingbag takde jenama. Satu beli kat pasar malam Alor Gajah dan satu lagi beli kat Jusco. Sampai lunyai saya gunakan beg berharga RM75 tu.. Beli masa less 50%. Lepas beg tu lunyai, saya beli beg lain, kat Jusco jugak. Pun sama beg offer 50%. 

Dalam pertengahan tahun lepas kot, saya terjebak la pulak dengan beg Coach. :P :P. Masa tu teringin sgt nak pakai handbag. Kekawan kat FB pulak dok like, like satu page ni BrandedLifestyleCouture. Dekat setengah tahun jugalah saya dok membelek FB dia sampailah satu hari tu tetiba je "terorder" slingbag kat situ... Ter??? Hahahaha.. kira tak sengajalah kan? ;) Dan akhirnya saya jadi pemilik sah Coach Signature Stripe Demi Crossbody Black/White.

Coach Signature Stripe Demi Crossbody Black/White milik saya :)
Branded freak? Tak, tak.. dan rasanya tak akan kot. Cuma teringin nak pakai beg Coach. Tu aje. Tak salah kan nak beli, lagipun saya bukan beli beg yang harga ribu riban. Kalau beribu tu, saya pun fikir berpuluh kali nak bayar. Yelah, beg harga ribu riban, tapi isi dgn wallet yang cuma ada RM50 je... Rasa cam nak nangis je kan? 

Dah tamat mengidam Coach? Hehehe belum lagi... sebab slingbag tu kecik je, cuma muat wallet, hp, wet tissue... Jadi saya tengah dok usha beg yang besar sikit. Mungkin Satchel kot, takpun Hobo ke. Tengoklah nanti... :)

No comments:

Post a Comment