Nuffnang Ads

Sunday, April 28, 2013

Review: Restoran Al-Hanin, makanan arab di Larkin Idaman

Hari ni nak bercerita tentang makan lagi. Kali ni makanan arab pula. Dah lama tercari-cari makanan arab yang sedap di area JB tapi belum jumpa yang berkenan di hati. Bulan lepas kami pergi ke Restoran Parsia di Taman U, Skudai. Makanan kering tak berkuah dan rasa hambar. Cuma rasa garam je. Yang jadi penyelamat cuma Saffron rice, roti - Nina panggil roti karpet sebab bentuknya macam karpet 4 segi dan kebab daging. Jus buah-buahan yang kami pesan pun masam.. tak rasa gula.

Semalam Utusan Malaysia ada keluarkan rencana tentang restoran nasi arab yang baru buka di Larkin Idaman. Kebetulan kami sedang dok berfikir nak makan mana malam tu. Saya tunjuk Izzad paper, dia terus google. Jumpa page Restoran Al Hanin. Tengok gambar pun menarik...!

Jadi lepas maghrib kami gerak ke Larkin. Masukkan GPS Coordinate siap-siap takut sesat lagi... :). Bagus page mereka ni.. siap letak GPS Coordinate lagi, jadi mudahlah kami nak mencari.

Sampai di restoran lebih kurang pukul 8:00 malam. Ada tempat untuk makan bersila dan juga meja panjang. Kami memilih makan di meja. Kami pilih 3 hidangan: Kabsah Ayam, Nasi  Mandhi Kambing dan Kebab. Air pula jus oren untuk saya, jus tembikai untuk Nina dan Izzad, milo ais untuk Kimi, Fahmi dan Amira. Budak bertiga ni memang kanak-kanak milo! :). Tak lama lepas tu, pelayan datang semula... Kabsah ayam dan kebab dah habis. Jadi kami tukar dengan Mandhi Ayam dan Maqlubah Ayam. Sambil berbual, saya dok memerhatikan persekitaran restoran. Restoran agak sempit sebab pangkin untuk makan bersila memakan ruang yang agak banyak. Masih boleh ditambah-baik lagi. Suka dengan alunan qasidah di Al-Hanin, terasa macam kat timur tengah pula. ;)

Interior Restoran Al Hanin... cantik kan? Gambar dari Facebook Restoran Al Hanin. Masa kami pergi  susunan dah agak berterabur sikit ;)

Selepas lebih setengah jam hidangan dan minuman yang kami pesan pun sampai dengan 3 pinggan extra. Pelayan minta maaf sebab kami menunggu agak lama. Tak kisah pun sebenarnya sebab tak rasa lama menunggu. Kami sibuk berbual dan ralit mendengar qasidah ;).

Maqlubah Ayam. Gambar dari blog Al Hanin

Nasi Mandhi Ayam, side dishes: sup, cili dan rojak timun+tomato. Gambar dari blog Al Hanin

Komen? Seeeeeeedappppppp sangat! Cukup rasa rempah, tak kering dan daging serta ayam yang lembut. Jus pun sedap. Jus pun cuma RM3 je. Kalau kat Nando's mahunya dekat RM7 segelas jus. Kimi bersemangat makan, padahal masa mula-mula sampai dia masih dok merengek nak makan di Pizza Hut. Komen Kimi: "Ermmm sedapnya. Pa, lepas ni kita tak payah pergi makan kat tempat lain ye, makan kat sini je." Hahahaha.. Kimi kalau jumpa tempat yang sedap, memang dia cakap macam tu. Minggu lepas di El-Migos, AEON Tebrau City pun dia cakap benda yang sama juga. Satu lagi tempat yang dia suka ialah Sedap Corner. Kalau pergi Sedap Corner, menu pilihan dia sama je... Mee Goreng! Saya tak berapa suka ke Sedap Corner, sebab bagi saya makanan yang rasa biasa-biasa aje, tapi harga mahal! Bayangkan sepinggan Mee Goreng Kicap pun harganya RM10! Kalau kami pergi Sedap Corner pun sebab ikutkan selera anak-anak.

Semalam di Al Hanin kami cuma bayar RM53 untuk makanan dan minuman. Kalau pergi Kenny Rogers, El-Migos atau Nandos bil kami 2 kali ganda dari itu :). Saya sangat puashati! Menu memang asli arab tetapi dengan sedikit touch melayu sebab ada air lada tu. Yelah kan Melayu ni kan kalau makan tak sah kalau tak pedas :). Jadi lepas ni kalau nak makan makanan arab yang sedap... bolehlah ke Restoran Al Hanin di 

No. 2 Jalan Idaman 3, Taman Larkin Idaman, Johor Bahru Johor. 
Hj Zulrahim 0167474898 / 07-2212759
GPS: 1.494239,103.752168
Waktu perniagaan : 10:00 pagi - 10:00 malam

Saya beri 5 bintang utuk makanan dan 3 bintang untuk suasana restoran :). 3 bintang je sebab susunan agak berterabur... tapi qasidah memang best!

7 comments:

  1. Hi Zue...TQ sudi singgah blog saya. Zue orang JB jugak ke..dok area mana....senang2 tu singgah le yer blog saya kalu nak ronda2 makan hehe....satu lagi blog Zue tu macam bahasa german...camne leh terer sangat bahasa tu...pernah keje sana ke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ Papa-NtiQ sudi menjengah ke blog saya.. Harus pergi lagi ke blog anda :). Oh.. blog satu lagi tu dikhaskan untuk saya sentiasa refresh bahasa Jerman saya.. dulu pernah mengaji pondok kat sana ;)

      Delete
  2. thank for the info sis... nati nak pergi try...
    do visit my blog www.zahidahwahid.com

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete