Nuffnang Ads

Monday, December 5, 2011

Review CAVENZI - pengalaman menyakitkan hati berurusan dengan Cavenzi!

Setelah rumah yang kami beli pada tahun 2008 dan kunci kami terima pada disember 2009 terbiar selama hampir 2 tahun, maka bermula pertengahan tahun ini kami mula menanam rumput di laman, pasang grill, pasang lampu dan kipas. Pengubahsuaian dapur kami KIV dulu memandangkan kami masih lagi tinggal di Pasir Gudang. Cukuplah dengan kabinet kecil di dapur untuk menyimpan sedikit pinggan mangkuk. Lagipun kalau semua benda nak dibuat dalam satu masa, banyak juga perbelanjaannya. Pada cuti Deepavali lepas kami balik lagi ke Melaka untuk mencari perabot. Niat hanya untuk meninjau je di Cavenzi di Taman Semabok Perdana, tapi Izzad terus beli! Hmmm mulanya saya agak keberatan dengan tema hitam putih yang dipilih, tapi melihat kepada bajet kami dan juga keterbatasan waktu untuk Izzad meninjau-ninjau ke kedai lain, saya bersetuju aje. Jadi hari tu kami beli semua perabot asas untuk rumah kami di Cavenzi.

Di Cavenzi kami membeli kelengkapan untuk 3 bilik tidur.  Set bilik 2 dan bilik 3 terdiri daripada katil berukuran queen, meja sisi, almari 2 pintu dan cermin. Set untuk bilik tidur utama terdiri daripada katil bersaiz queen, almari 4 pintu, meja solek, kerusi dan meja sisi. Selain daripada itu set ruang tamu terdiri daripada sofa 3+2, meja kopi, rak TV dan multimedia dan rak pamer juga menjadi pilihan. Untuk ruang makan kami memilih meja empat segi dengan 6 kerusi. Kami beli mana yang penting sahaja. Bilik 4 kami biarkan kosong dulu sebab bilik tu akan digunakan sebagai bilik bacaan dan bilik kerja. Perancangannya kami akan buat build in book storage dan work place. Mungkin saya akan tempatkan day bed yang boleh dijadikan tempat tidur juga. Setelah membayar deposit sebanyak 30% daripada jumlah belian, kami bersetuju untuk penghantaran barang pada 19.11.2011. Bayaran penuh perlu dibuat sebelum penghantaran barang.

Seminggu selepas membuat tempahan, bahagian stor Cavenzi menghubungi saya untuk memastikan tarikh penghantaran. Mengambilkira kekangan waktu, saya membuat perubahan tarikh penghantaran dari 19.11.2011 ke 21.11.2011 untuk membolehkan saya pulang ke Melaka dan melunaskan baki bayaran sebanyak 70%. 18 November merupakan hari terakhir penggal persekolahan, jadi saya bimbang tak sempat balik ke Melaka. Jadi kami bersetuju dengan tarikh yang baru. Pada pagi 19 November saya ke Cavenzi untuk melangsaikan baki bayaran dan mereka berjanji untuk menelefon saya petang itu bagi menetapkan masa penghantaran. Satu petang saya menunggu, malam baru mereka telefon untuk MENANGGUHKAN PENGHANTARAN!! Hah?? Lepas bayar habis tiba-tiba nak tangguh pulak! Selepas berbincang, saya TERPAKSA bersetuju dengan tarikh baru, 23.11.2011. Sebelum tu mereka beri pilihan untuk hantar separuh barang, pasang kemudian. Atau hantar pada 24.11.2011. Mana boleh sebab saya dah plan nak balik semula ke Pasir Gudang pada hujung minggu tu. Dan sebelum tu saya nak bawa anak-anak balik ke rumah mak pada hari Khamis!

Pagi Ahad saya ke Cavenzi sekali lagi untuk meluahkan ketidakpuasan hati saya kepada Pengurus Cavenzi. Mereka berjanji, barang-barang saya akan dihantar pada 23.11.2011 lengkap! Tidak ada satu barang pun akan tertinggal! Pengurus Cavenzi Melaka, Encik Iskandar Ong sendiri berkata, dia akan pastikan barang-barang saya akan dihantar tepat pada tarikh baru yang telah dipersetujui. Saya siap ingatkan sekali lagi, kalau hantar 2, 3 kali, berapa kali saya nak ulang alik JB-Melaka. Berbekalkan janji Encik Iskandar, saya pulang ke rumah. Pada 23.11.2011 mereka menelefon saya lebih kurang pukul 10.00 pagi untuk mengetahui jalan ke rumah. "Hmm, bagus jugak diaorang ni, janji pukul 11, tapi pukul 10 dah sampai", fikir saya. Tiba di rumah, satu persatu barang diturunkan dan saya dihidangkan dengan satu kejutan! Barang-barang saya masih tak lengkap! Barang dah turun baru mereka nak beritahu?? Apa boleh saya buat selain dari terpaksa bersetuju untuk penghantaran berikutnya? Saya tanya bila? "Minggu depan" jawab mereka. Saya nak tarikh tapi yang saya dapat hanya MINGGU DEPAN. Sedap-sedap je diaorang aturkan jadual saya. Ingat JB-Melaka tu sebelah rumah ke apa? Mana masa saya lagi, minyak, tol... Yang paling saya sakit hati bila keluar 'statement'. "Akak pilih je masa yang sesuai dengan akak, tak payah pening kepala, kami akan hantar ikut masa akak. Bila-bila masa akak 'free' akak 'call' je kami dan kami akan hantar barang."

Hellooooooo sedapnya mulut bercakap. Ini saya dah atur masa sayalah ni, tapi korang yang tak padai nak tepati janji dan tak pandai nak telefon beritahu pulak tu. Cara cakap, macam saya yang buat masalah. Sudahlah tu ada ke patut sampai rumah baru beritahu saya, barang tak lengkap! Memang tak bertanggungjawab! Lepas siap pasang set bilik tidur, baru saya perasan, sofa tak ada. Saya tanya pekerja yang pasang katil tu. Dia kata, lori akan datang sekali lagi untuk hantar. Laaa.. tadi kata almari bilik tidur 3 je yang tak ada dengan set meja makan. Bila saya periksa semula, untuk bilik tidur 3 cuma ada tilam je!!!! Tak boleh jadi nih. Nak marah, yang ada cuma 2 orang budak tukang pasang je. Saya diamkan. Tak lama lepas tu pemandu lori telefon saya lagi. Saya ingatkan nak beritahu dia nak hantar sofa, rupanya nak beritahu, sofa akan dihantar sekali dengan set bilik tidur 3 dan set meja makan. Ya Allah, sakitnya hati saya hanya tuhan je yang tahu. Nak je saya sembur, tapi saya masih bersabar. Sakit hati tapi macam biasa TERPAKSA terima. Masa tu tak terfikir pun nak telefon Encik Iskandar, pengurus Cavenzi Melaka. Cuma petang tu saya SMS Encik Iskandar, beritahu situasi saya. Ingat dia nak jawab? Hmmmm jangan harap!! Sakit hati buat saya langsung tak ada mood nak telefon dan ke Cavenzi lagi. Izzad pun suruh tunggu je sampai minggu depan.

Seminggu menunggu, akhirnya pada hari Rabu, 30 November mereka telefon untuk 'confirmkan' tarikh penghantaran barang yang masih kurang. Mereka nak hantar pada hari Khamis, 01.12.2011. Hari Jumaat baru saya terima semua barang saya sebab Khamis tu kereta rosak pulak (bateri kong) jadi saya tak dapat balik ke Melaka.

Kesimpulan yang boleh saya buat lepas berurusan dengan Cavenzi:

  1. Saya tak akan lagi ke Cavenzi untuk membeli perabot!
  2. Service out!
  3. Communication and management out!
  4. Mereka buat polisi, pembeli kena lunaskan bayaran sebelum penghantaran barang, tapi mereka sendiri tak dapat tepati tarikh penghantaran.
  5. Service after sale out! Mentang-mentanglah kami dah lunaskan bayaran, tak ada inisiatif dari bahagian sale untuk bertanya samada barang kami dah sampai atau tidak. Juga tidak, selepas aduan pertama yang saya buat. Tak usah tanya tentang SMS saya yang tak berbalas. Kalau beli setakat dua tiga ratus, mungkin saya boleh terima kalau diberi layanan seperti ni, tapi kami beli barang lengkap untuk satu rumah. Memang tak pandai jaga customer. Menyesal pun ada berhabis beribu kat diaorang...


Berminat dengan CAVENZI?? Lupakan saja... jangan harap saya akan ke sana lagi!

No comments:

Post a Comment