Nuffnang Ads

Friday, January 25, 2013

Tahap sivik masyarakat Malaysia @parking kereta

Semalam Malaysia cuti sempena Maulidur Rasul. Selawat dan salam ke atas junjungan kita Nabi Muhamad s.a.w. Semalam juga merupakan ulangtahun Nina yang ke 10 mengikut kalendar islam. Nurina lahir pada 12 Rabiulawal 1424 @ 14 Mei 2003.

Selepas bersarapan di rumah, kami ke Nagoya untuk membeli langsir kelas Nina dan kain untuk dibuat jubah Nina dan Amira. Selesai urusan di Nagoya kami ke Johor Jaya pula untuk mencari keperluan pejabat Izzad, tapi tak jumpa pun... kesian Izzad :(. Selesai semua urusan dah tengahari, jadi mencari tempat untuk makan tengahari pula. Kami putuskan untuk ke AEON Bukit Indah sebab dah lama tak makan di BBQ Chicken. Sejak BBQ Chicken di Tesco Extra Plentong ditutup, baru dua kali kami ke BBQ Chicken di AEON Bukit Indah - jauh sangat! Kalau tidak, sejak pindah ke  sini, dah jadi rutin kami sebulan sekali ke BBQ Chicken Plentong. Nak makan setiap minggu di sana, kopaklah poket.. Sebulan sekali satu keluarga, kira ok lagilah.

Cuti umum, pengunjung AEON pun ramai. Masalah utama tentu nak mencari tempat parking. Masing-masing sibuk mencari tempat parking betul-betul depan pintu masuk. Tak salah nak cari tempat yang strategik, yang salah bila parking di tempat yang tak betul. Jalan dua hala yang boleh memuatkan 3 kereta lalu sebelah menyebelah diparkingnya kiri dan kanan jalan. Macam mana orang nak lalu? Kalau setakat parking sebelah je, bolehlah tahan. Ini sampai menyusahkan orang nak lalu. Sikap mementingkan diri tahap gaban betul!

Oklah, kami pergi tempat yang jauh sikit, banyakkkkkk lagi tempat parking, tapi kena berjalan sikitlah. Hampir ke pintu masuk ke TGV Cinema, ada banyak parking lot untuk OKU. Yang menarik perhatian saya, semua lot tersebut berantai dan berkunci? Sampai macam tu sekali kena buat. Sampai terpaksa dirantai, dikunci untuk mengelakkan orang yang tak berkenaan menyalahgunakan tempat parking khas tersebut! Ada tertera nombor telefon untuk dihubungi sekiranya OKU ingin menggunakan tempat tersebut. Perasaan saya bercampur baur: marah, geram, kecewa, malu. Kalaulah pelancong asing melihat keadaan ini, apa agaknya yang mereka fikirkan? Masyarakat kita memang mementingkan diri sendiri. Tak malu untuk menggunakan kemudahan yang buka hak mereka untuk menggunakannya. Kalau di Tesco, orang kita yang tak membawa anak-anak kecil tanpa rasa bersalah dan malu, selamba je menggunakan parking lot yang dikhaskan untuk ibu bapa yang membawa anak-anak kecil.

Kalau di barat, tempat duduk di dalam bas atau keretapi yang dikhaskan untuk OKU, warga emas dan ibu-ibu mengandung akan kekal kosong jika tiada 3 golongan tersebut walaupun bas penuh dan mereka lebih rela berdiri daripada mengambil tempat tersebut. Kenapa? Mereka amat menghormati hak dan lebih patuh kepada undang-undang. Sekiranya ada yang melanggar undang-undang, akan ada orang yang datang tolong mengingatkan. Dan itu bukan sesuatu yang janggal. Tak payah polis, anggota masyarakat sendiri saling mengingatkan antara satu sama lain.

Mereka merasa malu untuk parking di ruangan khas OKU, malu untuk duduk di tempat duduk yang dikhaskan untuk OKU. Nilai-nilai murni ini telah diterapkan sejak mereka kecil lagi. Orang kita? Semuanya main langgar aje... Oh Malaysiaku!






No comments:

Post a Comment