Nuffnang Ads

Wednesday, June 5, 2013

Cendol Bakar Kuala Selangor -

Cuti kami bermula awal pada musim cuti sekolah kali ini. Jumaat 23 Jun Izzad menjadi saksi pernikahan rakan sekerja warga Perancis yang bertemu jodoh dengan wanita melayu tempatan. Saya dan anak-anak turut hadir meraikan Francois dan Eja. Balik ke rumah, sibuk menyiapkan baju-baju untuk bercuti.

Pagi Sabtu kami bergerak ke Bestari Jaya (Batang Berjuntai) untuk meraikan majlis persandingan Che Noor, juga rakan sekerja Izzad. Kami bermalam di rumah Mak Ngah di Kuala Selangor. Dah lama tak balik Kuala Selangor. Alhamdulillah ada rezeki berjumpa Mak Ngah, Nor & keluarga juga Boy & keluarga.

Pagi Ahad bermula ekspedisi misteri kami. Misteri sebab anak-anak masih tak tahu rancangan kami. Mereka diberitahu, kami akan hantar Izzad untuk meeting di Kuala Lumpur selama 4 hari dan saya akan bawa mereka balik bercuti ke kampung. Dalam perjalanan dari Kuala Selangor menuju ke E25 LATAR Highway untuk ke Kuala Lumpur saya terperasan banyak kereta beratur nak masuk ke satu kawasan gerai. Bila diamati ada signboard "Cendol Bakar Pandu Lalu.Drive Thru". 

Cendol Bakar Kuala Selangor. Gambar ni disnap selepas kami buat u-turn. Deretan kereta di hadapan kanan sekali beratur untuk masuk ke drive-thru

Saya: "Eh bang tengok tu, cendol pun ada drive thru la. Macam menarik je, jom kita cuba, nak tak?" 
Izzad: "Iyelah.. banyak kereta beratur tu. Sedap kot. Betul ke nak try ni?"
Saya: "Bolehlah... Kita cuba ek?"
Izzad: "Boleh gak.. ni pun dah nak tengahari. Nanti tak payah berhenti makan lagi."

Jadi En Suami pun buat u turn. Kami tak drive thru sebab panjang sangat nak Q. Kami masuk ke kawasan parking. Memang ramai orang sungguh, bukan setakat melayu je, cina pun ada dan kebanyakannya plat kereta luar Selangor dan Wilayah.

Cendol Bakar di Kampung Assam Jawa, Kuala Selangor

Kami beli 2 cendol pulut dan bawa ke kedai sebelah sebab anak-anak nak makan ABC. Sedap ke cendol bakar ni? Memang sedap!! Rasa dia memang lain. Sekejap je satu mangkuk dah habis. Izzad siap order satu mangkuk lagi, cendol biasa pulak - kami kongsi. Memang puas hati. Rahsia sedap cendol bakar ni mungkin dari proses penyediaan bahannya, di mana mereka menggunakan gula melaka yang dibakar terlebih dahulu sebagai ramuan utama. 

Cendol Pulut. Sedap sangat!! :)

Memang berbaloi la siapa yang beratur di drive thru tu, sebab memang sedap. Sambil menunggu pesanan, sempat saya belek keratan akhbar yang mereka tampal. Berita Harian pun ada keluarkan artikel mengenai Cendol Bakar ni. Dan selepas menggoggle... rupa-rupanya dalam JJCM pun ada keluar. Hmmm saya tak pernah tengok JJCM, jadi memang ketinggalan keretapilah. Kepada peminat cendol, anda mesti cuba Cendol Bakar Kuala Selangor!

No comments:

Post a Comment