Nuffnang Ads

Tuesday, October 6, 2015

Aktiviti to kill the time

Dah dua hari sekolah ditutup sebab jerebu. Anak-anak pun kebosanan sebab tak boleh keluar rumah. Jadi semalam Nina dan Amira cuba buat Chocolate Muffin. Ok saya serahkan dapur kat mereka, duduk jauh-jauh walau dalam hati bergelodak nak datang dekat. Tak boleh datang dekat nanti saya petpotpetpot.. cerewet kan mama diaorang ni ;). So daripada mereka cuak, baiklah saya menjauhkan diri, cuma sebelum mereka mula tu pesan apa nak kena buat, cuci telur bersih-bersih dan pastikan ikut resepi step by step. Mereka guna resepi mana tah, Nina yang google di Internet.

Lepas batch pertama dah masuk oven, Nina datang..
"Ma, dalam resepi ada suruh letak gula, tapi kenapa kat cara buat takde pun letak gula?"
"Abistu Nina letak gula tak?"
"Nina tak letaklah.."
"La.. kalau tak letak, tak manislah, bak resepi tu mama tengok."
Selepas belek.. hmm memang takde step letak gula pun... samada dia yang salah salin, atau....
"Dah yang baki tu pergi sukat dan tambahkan gula."
"Ok ke ma? Tak apa?"
"Tak pe boleh je, tapi lain kali kena hati-hati.."

Cubaan pertama Nina & Mira bakar muffin
So inilah hasilnya Choc Muffin Nina dan Mira. Saya beri markah 6 la dari 10. Rasa agak baik cuma tektur muffin yang tak mencapai kualiti muffin dan rasa soda bikarbonat yang agak kuat. Hasil yang pada saya cukup baik untuk anak-anak berusia 12 dan 10 tahun. Saya dulu umur 16 tahun baru belajar buat kek. Ingat lagi resepi kek span pandan yang mak dapat semasa pergi tengok orang buat demonstrasi buat kek di Bilik GPW kat kampung. Saya ikut resepi tu step by step, tapi 2 kali cubaan saya tak menjadi.. Huwaaa sedihnya. Dahla setiap satu adunan perlukan 10 biji telur. Bahan-bahan yang bukan murah untuk ekonomi keluarga kami waktu tu.

Selepas gagal kali kedua, abah tanya nak buat lagi tak? Saya jawab, tak nak! Abah pujuk supaya jangan putus asa.. tapi saya memang serik. Tak pernah sekali pun saya buat kek sampailah saya belajar di Jerman dan buat kek pertama sempena birthday saya yang ke 23. Pun tak berapa nak menjadi, tapi selepas tu saya banyak beli buku kek, buat ikut resepi. Yang buat lagi bersemangat sebab bahan-bahan untuk buat kek murah di Jerman. Jadinya skill semakin baik dari sehari ke sehari.. Macam-macam kek saya buat. Yang paling kerap Brownie, Apple Cake dan Streussel Cheese Cake. Kalau dessert tu memang Tiramisulah yang jadi pilihan.

Harini mereka merengek nak buat Chewy Goey Brownie aka Brownie Kedut pulak. Jadi dapur diserahkan sekali lagi kepada mereka. Saya ok je asalkan mereka pandai kemas selepas buat kerja. Dan wow! Mereka memang kemaskan dapur seperti keadaan asal.. Suka, suka, suka :)

Ninamira ChewyGoeyBrownie

Saya minta diaorang derhaka pada resepi, guna separuh dark chocolate dan separuh milk chocolate. Hasilnya, kalau ikut resepi asal lagi sedap. Bila guna milk chocolate, hmm tekstur dia rapuh sikit dan rasa agak milky. Ok yang ni saya beri 9/10. Lulus dengan baik! Nak tahu apa komen Kimi si drama king tu?

"Ermmm kek yang tersedap di alam semesta ini"

Hahaha mau tak menyengih panjang si kakak-kakak dengar pujian Kimi. Sekejap je dah abis satu loyang. Misi lepas ni nak ajar mereka buat puding roti pulak. Puding roti ni favourite Amira. Hujung minggu ni kot boleh buat...



No comments:

Post a Comment