Nuffnang Ads

Tuesday, October 6, 2015

Brownie Kedut aka Chewy Goey Brownie

Minggu lepas saya buat Brownie Kedut aka Chewy Goey Brownie. Resepi dapat dari Afzan Mohd di FB. Semoga murah rezeki beliau yang tak lokek berkongsi resepi. Siap pesan lagi dia halalkan kalau orang nak buat berniaga! Ada sesetengah orang tu, dah kongsi resepi kat FB tapi bila orang dok share tak beritahu, dia marah-marah. Tak faham betul. Dah share kat FB, lepas tu set untuk tatapan umum, biasalah orang anggap memang kita betul-betul nak share kan? So tak perlulah nak sentap tak tentu pasal, iye tak? Dia tak tahu berapa banyak pahala dia dapat bila ramai orang yang share dan ramai pulak yang dapat manfaat dari resepi tersebut. 

Ok saya pun nah share resepi Afzan, moga resepi ni jadi amal jariah beliau kelak. InsyaAllah.. Betul kata Afzan, brownie ni tak terlalu cakey dan tak terlalu chewy. Sangat sedap! Bahan pun tak mahal sangat dan berbaloi untuk dicuba. Ok jom kita tengok resepinya..

Brownie Kedut
Brownie Kedut

Bahan 1:
100g butter suhu bilik - buttercup atau sebarang jenis butter lain
100g gula biasa
90g gula perang
2 biji telur - saya guna 3 biji sebab saiz telur kecil

Bahan 2:
40g dark chocolate button Beryl - saya guna Selbourne
Secubit nescafe - saya guna 2 sudu teh kopi pekat sebab kehabisan stock nescafe

Bahan 3:
100g tepung gandum
40g serbuk koko
3g garam - saya tinggalkan garam sebab guna salted butter
** Gaul bahan kering dan ayak
Bahan 4:
90g dark chocolate button

Cara:

  1. Campurkan butter, gula biasa, gula perang. Panaskan dengan api perlahan sampai butter cair. Bila nampak macam ada lapisan minyak, ketepikan dari api.
  2. Gunakan whisk dan kacau seketika hingga suam, dalam 1 minit macam tu. Masukkan telur dan kacau hingga sebati. Adunan akan jadi sedikit likat. Kacau hingga betul-betul sebati.
  3. Kemudian ketika masih suam, masukkan bahan-bahan 2. Kacau hingga coklat cair. Adunan akan jadi likat.
  4. Gunakan spatula. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan kaup balik setiap kali selepas masukkan tepung. Kaup balik hingga adunan jadi licin. Tunggu 5 minit.
  5. Masukkan bahan 4 dan kacau sekali dua sahaja. Tuang dalam adunan 8x8 inci yang dialas kertas pembakar. Bakar selama 25 minit sahaja pada suhu 160 C. Kalau suka boleh tabur nut sebelum bakar. Dah siap boleh keluarkan dari oven dan tunggu sejuk baru potong. 

Brownie ni sedap kalau dipanaskan 20 saat dalam micro wave sebelum dihidangkan. Choc button dalam tu akan cair sedikit. Tapi kalau makan macam tu je pun dah ok.. Kalau nak potong, gunakan pisau yang tajam dan lap bersih pisau sebelum potongan berikutnya. Dengan cara ni akan terhasil potongan yang bersih dan cantik. Tapi untuk makan sendiri ni saya main taram je... anak-anak pun dah tak sabar tunggu... Jadi apa lagi.. cubalah!



No comments:

Post a Comment