Nuffnang Ads

Thursday, October 29, 2015

Sketsa di kedai runcit

Beberapa hari lepas saya ke kedai runcit untuk membeli sedikit sayur dan surat khabar. Semasa mengira harga barang yang saya beli, terjadilah dialog berikut..

"Surat khabar ni kakak punya?" Tanya pembantu kedai Acheh merujuk kepada naskhah NST di atas meja.
"A ah." Jawab saya ringkas
"Pandai ek kak baca inggeris."
"Bolehla sikit-sikit."
"Sikit-sikit ye kak? Hmm."

Huhuhu, bila pakai selebet ke kedai, beli NST pun orang tanya boleh baca tak surat khabar tu. Sebab tu ada peribahasa Jerman berbunyi "Kleider machen Leute" yang bermaksud manusia dinilai berdasarkan imej luarannya.

Sebelum ni pun pernah saya ke Tesco, bertshirt lengan panjang, tak berbedak, tanpa handbag sambil mendukung anak lalu di hadapan booth Program Diploma UTM. Bersungguh-sungguh adik di situ memujuk supaya saya mendaftar program mereka.

"Ambil diploma sambil bekerja kak, tak perlu cuti, separuh masa je."
"Takpelah dik, malas dah nak belajar lagi." Jawab saya sambil tersenyum.

Dua tiga hari berikutnya, usai urusan di sebuah agensi dan masih berpakaian ala-ala eksekutif dengan high heel dan handbag, saya lalu di hadapan booth yang sama, tapi kehadiran saya langsung tidak dikejar seperti sebelum itu. See, saya yang bertshirt tanpa make up dianggap tak berpelajaran berbanding saya dengan imej kedua. Saya senyum sendiri dengan ragam dunia.

Di rumah mak mertua pun beberapa kali saya dianggap sebagai maid oleh tetamu yang datang beraya atau ketika kenduri-kendara ketika saya sibuk membantu mengemas. Kejadian yang terbaru semasa raya Aidilfitri tempohari. Seorang saudara jauh mami menegur saya yang baru keluar dari pantry dan menghulurkan tangan untuk bersalam dengannya yang menunggu giliran untuk mengambil makanan.

"Oh ni pekerja baru ke, dah lama kerja sini."
"Saya? Oh tak, tak, saya menantu mami."
Saudara mami tersenyum kelat dan dapat saya lihat merah mukanya menahan malu. Saya hanya tersenyum dan menyambung kerja di dapur.

Petang tu terjumpa dia di rumah mak saudara mami yang saya panggil Tok Su dan dia datang kepada saya meminta maaf sebab menganggap saya sebagai maid. Saya hanya tersenyum sambil berkata, tak mengapa. Tok Su yang terdengar perbualan kami bertanya, tetapi saya hanya senyum je.. Dan tok Su menambah..

"Nape? Dia kata Dah maid mami ke?" Saya dan Tok Su masing-masing hanya ketawa. Dan saudara jauh mami tu tersenyum simpul malu.

Tok Su selalu marahkan saya bila tolong maid mami buat kerja. Tok Su pernah kerja kat rumah mami masa saya balik bercuti dengan Nina tahun 2003 dulu. Kerja Tok Su cuma tolong-tolong mami siram bunga dan buat kerja luar. Bila turn saya bawa Nina ke rumah Tokmi dia, memang Tok Su la jadi kawan saya berbual, sambil bantu dan teman dia buat kerja.

Kleider machen leute... betullah peribahasa tu ;)



No comments:

Post a Comment