Nuffnang Ads

Monday, March 12, 2012

Kena saman lagi..

Semalam seperti hujung minggu sebelum-sebelum ni, Izzad ke office macam biasa. Saya dah lali dengan kesibukan dia. Orang lain kalau kena masuk office hari Sabtu dan Ahad tu kira tak normallah kan? Tapi bagi Izzad, ada di rumah hari Sabtu dan Ahad yang dikira tak normal! :) Nak buat macam mana, dia memang jenis tak tahu nak duduk diam. Bila fikir-fikir semula, memang ada baiknya keputusan saya untuk jadi suri rumah sepenuh masa. Kalau tidak, mungkin anak-anak tak terurus agaknya. **berdasarkan situasi cara dan masa kerja Izzad pada masa ini yang sentiasa sibuk. Kalau masa kerja dia normal, mungkin lain ceritanya**

Dah melalut sampai kisah saya dan kerja pulak. Petang semalam masa Izzad sampai rumah dia beritahu:

Izzad: "Yang, MBT tu ada seketul saman la."
Saya: "Saman? Kat mana? Bila?" Isk.., kena saman masa saya dok sibuk berulang alik Pasir Gudang - Melaka - Segamat dan ke Shah Alam masa cuti sekolah tempohari ke? Aduiiilaaa kena samanla pulak.
Izzad: "Kat Alor Gajah masa Chinese New Year lepas."
Saya: "CNY? Hmmmm bukan masa tu kita sama-sama balik kampung dan balik rumah Melaka ke? Abang yang bawak kan?" Huhs lega, bukan masa saya yang bawa kereta.
Izzad: "Iye ke? Tapi macam mana pulak boleh kena saman kat Alor Gajah?"
Saya: "Laaa, abang lupa ke, abang bawa kami ikut Simpang Ampat nak balik Pasir Gudang tu. Konon nak bawa anak-anak lalu Alor Gajah, lalu depan sekolah lama Nina..."
Izzad: "Ha ah la.. yang saja buang-buang masa tu kan? Scheisse, kena saman pulak tu."

Nampaknya balik rumah mak esok saya kena bersopan santun di jalanraya. Tak boleh merempit! ;). Setiap kali lepas saya memandu untuk jarak jauh, saya pasti suruh Izzad check di myeg.com untuk rekod saman. Iyelah saman ekor ni bukan kita tahu bila dan di mana diaorang letak kamera tu. Alih-alih sampai je surat saman. Kalau jalan persekutuan, saya kurang risau sikit, sebab biasanya saya patuh pada had laju - cuma kadang-kadang terlebih speed sikit ;). Cuma kat highway tu, kadang tak perasan, sedap je tekan minyak, sedar-sedar tengok meter: eh dah 150/kmh.. lepas minyak semula... :p. Atas highway biasanya saya maintain 110km/h - 130km/h je... ;)

No comments:

Post a Comment