Nuffnang Ads

Monday, September 17, 2012

"Make a lie big..." - kuasa pembohongan yang didendang berterusan

"Make a lie big, make it simple, keep saying it and eventually they will believe it" - quoted Adolf Hitler

Saya bukan mahu mempromosi Adolf Hitler, walaupun saya lama menetap di Jerman. Nilai-nilai yang ada dalam masyarakat Jerman banyak mencorakkan pemikiran saya. Tapi satu yang tetap kekal, jati diri saya sebagai seorang melayu muslim dan sebagai rakyat Malaysia.

Saya bersetuju dengan apa yang Adolf Hitler katakan. Sesuatu pembohongan itu, jika didendang berulang kali, lama kelamaan akan dianggap benar dan diakui sebagai fakta. Sudahnya mana yang betul, mana yang salah pun, kita sendiri tidak tahu. Begitulah yang berlaku dalam senario politik masakini dalam negara kita. Fakta palsu dan fitnah seringkali dihebahkan berulangkali hingga akhirnya diterima ramai sebagai berita yang benar! Begitu besar kuasa mengadu-domba. Jadi tidak hairanlah jika Allah swt mengutuk perbuatan adu domba ini, kerana sesungguhnya ia memang merosakkan perpaduan dalam kalangan masyarakat.

Semalam saya menghadiri jamuan Aidilfitri di rumah junior saya semasa di Jerman. Alhamdulillah saya berpeluang bertemu dengan rakan-rakan lama. Bila dah berkumpul, timbul juga isu politik dalam perbualan kami. Memandangkan saya dan mereka dulu merupakan kumpulan pelajar yang simpati pada Anwar Ibrahim dan pro reformasi, jadi kami sempat bertukar situasi terkini. Tergelak saya bila seorang rakan, yang dulunya merupakan penyokong tegar ADIL, bersungguh-sungguh menggelengkan kepala bila diajukan nama Anwar. Memang betul-betul dah berpatah arang, berkerat rotan dengan AI. Masing-masing tersenyum mengenang masa silam sewaktu kami berkobar-kobar dengan semangat reformasi yang diperjuangkan Anwar. Sambil mengulit nota kuliah, kami bertikam lidah di mailing list yahoogroups antara kumpulan pro kerajaan dan pro reformasi. Dahulu tiada Facebook, Twitter dan blog pun hanya digunakan untuk merakam kenangan sebagai pelajar di tempat orang. Tak ramai yang mendedikasikan diri untuk berpolitik di alam maya melalui blog. Kami hanya berpolitik di mailing list, di bawah jambatan ketika berkumpul untuk ber BBQ juga bila ada makan-makan di rumah rakan. Alhamdulillah kepada yang kini sedar bahawa individu AI yang diperjuangkan langsung tidak berhak diberikan simpati dan sokongan, dan saya akan terus berdoa agar rakan yang masih dibuai kata-kata manis "perjuangan untuk membebaskan negara dan bangsa dari kuasa zalim kerajaan semasa" akan tersedar dari mimpi.

Allah selamatkan Malaysia dari kemusnahan dan moga Malaysia kekal aman dan makmur.

No comments:

Post a Comment