Nuffnang Ads

Sunday, December 16, 2012

Perempuan Melayu merokok? Bukan sesuatu yang pelik dah...

As Salam...

bagus je intro hari ni. Hari ni nak bercerita tentang perempuan dan rokok. Kalau zaman saya sekolah dulu, rata-rata yang kena cekup merokok adalah budak lelaki. Tapi sekarang, budak perempuan pun sama naiknya... Tak tahulah bila trend budak perempuan merokok ni sampai ke Malaysia.

Sewaktu di Jerman memang saya tak nafikan, perempuan merokok dengan lelaki merokok dah macam tak ada beza. Mungkin ada yang kata, kalau saya boleh terima keadaan tu, kenapa nak pertikaikan perempuan yang merokok di Malaysia? Hmmm banyak sebabnya. Salah satunya, mereka di sana tu kebanyakannya hidup tanpa pegangan, tak ada agama. Hidup bersama sampai beranak pinak tanpa ikatan perkahwinan yang sah pun sudah menjadi suatu perkara biasa bagi mereka. Jadi isu perempuan merokok dah tentulah cuma sisik je bagi mereka. Tapi kita lain, kita masih beragama, ada adat resam Melayu yang terkenal sebagai bangsa yang penuh tatasusila dan bersopan santun. Jadi bila perempuan melayu merokok, tak ke sangat kontra dengan kebiasaan kita? Itu belum masuk lagi bab fatwa yang mengharamkan rokok... Kalau ikut hukum islam, maka jawapannya adalah NO NO and NO!

Sabtu merupakan hari berbelanja stok mingguan untuk keluarga kami. Semalam kami ke Tesco Extra Plentong. Lepas maghrib kami gerak dari rumah dan makan malam di KFC. Tesco agak lengang dan KFC pun tak sesak. Selang semeja di belakang kami ada 2 orang perempuan, seorang lelaki bersama bayi mereka . Sedang saya menghabiskan lebihan ayam Hakimi, Izzad bersuara membebelkan orang belakang kami merokok sambil memegang bayi. Saya takdelah nak toleh belakang kan, nanti nampak tak sopan pula. Tapi marah jugaklah, apa hal pulak merokok dalam kawasan berhawa dingin, sambil pegang baby pulak tu. Saya bayangkan tentu lelaki tu yang Izzad maksudkan.

Bila kami bangun dan beredar, saya tanya semula kat Izzad, siapa yang merokok tadi. "Perempuan baju putih tu la. Dahla merokok dalam kawasan ni, pegang baby tu. Tak bertanggungjawab betul." Laaaa perempuan rupanya, ingatkan dia bebelkan lelaki yang duduk sebelah dia. Memang tak bertanggungjawab betullah tu... tak pepasal anak dia jadi sekunder smoker. Kalaupun tak sayang diri sendiri, belajarlah sayangkan anak tu. Kadang-kadang bila berjalan dengan anak-anak dan terserempak dengan perempuan yang merokok, mereka akan bertanya juga. Alhamdulillah, biasanya saya akan selalu dapat ilham untuk terangkan situasi kat mereka dan lepas tu selitkan ingatan untuk mereka.. ;) Dah nama pun mak kan? Jadi syarahan jangan dilupa...

No comments:

Post a Comment