Nuffnang Ads

Thursday, March 21, 2013

Kutu @Louse @Laeuse

Anak-anak perempuan saya yang dua orang tu diserang kutu. Ini bukan main kutu ya... ini kutu parasit yang dok menginap di hotel 5 star kat atas kepala tu. Allah, saya memang paling tak suka kalau mereka kena kutu ni. Tak senang duduk selagi kutu-kutu tu tak hilang. Ini kali ke 4 mereka dijangkiti kutu. Kali terakhir kena kutu selepas bercuti di kampung bulan November lepas. Rasanya semua orang tahu kutu tu apa kan? Dan mungkin juga masa kecik-kecik dulu pernah kena serang kutu. Saya tak terkecuali dan bertahun jugak kutu jadi teman saya dan adik. Kenapa tak hilang?? Hmmm tu kena tanya mak sayalah ;)

Kutu; english louse (plural-lice), german laus (plural laeuse)

Kutu dewasa. Gambar dari www.joeyliu.com


Kutu dewasa dan telur kutu. Gambar dari licehappens.com
Isk.. bila bercakap tentang kutu, kepala tetiba pulak rasa gatal-gatal :(. Jadi semalam saya cuci kepala Amira dengan syampu Anti-Lices yang ada dalam simpanan - elok ada stock syampu ni kalau kat rumah ada anak-anak kecil. Kutu ni senang berjangkit dan kalau dah terkena, mudah nak uruskan dengan syampu ni. Syampu ni boleh dibeli di farmasi tanpa priskripsi doktor.

Mula-mula basahkan kepala, ratakan pada rambut dan biarkan 10 minit, lepas tu bilas. Syampu semula rambut dengan syampu biasa, bilas dan keringkan rambut. Lepas tu saya terus cari telur-telur kutu di kepala Amira. Sejam jugalah saya mengadap kepala Amira. Banyak betul telur-telur kutu tapi seekor kutu pun saya tak jumpa dan kulit kepala dia tak ada pulak yang luka bekas gigitan kutu. Jadi saya rasa, mungkin dia dapat dari sepupu dia masa balik kampung sebelum mak pergi umrah 2 minggu lepas. Kutu memerlukan masa 8 - 12 hari untuk menetas jadi tak sempat menetas lagilah tu. Kalau semua telur-telur kutu tu sempat menetas, haru jadinya! Selepas mereka balik dari tahfiz, giliran Nina pula untuk dicarikan kutu. Tak banyak telur kutu yang saya jumpa. Hmm hari ni lepas mereka balik sekolah, kena cari lagi dan pastikan semua telur-telur kutu habis ditarik keluar.

Ni shampoo yang saya gunakan untuk buang kutu kepala mereka. Beli kat farmasi je
Kebetulan awal minggu ni ada keluar artikel tentang kutu ni di sisipan kesihatan Utusan Malaysia. Macam tahu-tahu je anak-anak saya kena kutu... :). Boleh baca tentang "kutu ganggu psikologi" di sini..


No comments:

Post a Comment