Nuffnang Ads

Sunday, July 14, 2013

Resepi: Puding Roti

Ok hari ni nak kongsi resepi Puding Roti. Puding ni antara yang kerap saya buat sebab mudah, cepat siap dan sedap. Setakat ni, versi ni yang selalu saya buat setelah banyak kali mencuba resepi lain. Sumber resepi saya tak ingat (masa tu main salin je dari web). Puding roti ni kalau makan gitu je tanpa sos, kurang umph. Mula-mula buat dulu tak terfikir nak makan dengan sos, sudahnya saya terpaksa habiskan sorang-sorang. Lepas tengok ada yang makan dengan sos, terus buat sos vanilla dan sekarang buat satu adunan memang licin selalu. - kalau buat untuk berbuka, sanggup Amira ketepikan makanan lain, hampir separuh loyang masuk ke pinggan dia :)

Gambar?? Setelah dibelek dalam album, tiada gambar dalam simpanan. Nanti kalau ada saya upload kemudian.

Ok lepas upload resepi ni tergerak hati nak buat puding roti untuk berbuka. Jadi dapatlah ambil gambar.. :) Macam nilah rupa bentuknya... Sedap dimakan ketika panas atau boleh juga dihidang sejuk.

Puding roti dengan sos vanilla



Puding Roti.
Bahan:
8 keping roti dicarik kecil
2 sudu besar butter dicairkan - 40 saat dalam mikrowave
2 sudu besar raisin hitam
4 biji telur 
2 cawan susu segar - susu cair biasa pun boleh juga (kalau nak puding sedikit lembik, boleh tambahkan susu)
3 sudu besar gula
1 sudu teh serbuk kayu manis
1 sudu teh vanilla
1 sudu besar gula perang

Cara:
- Gaulkan roti yang telah dicarikkan dengan butter cair dan raisin. Masukkan ke dalam loyang pembakar yang telah dilengser dengan butter.
- Dalam bekas lain, dengan menggunakan pemukul (whisk), pukul telur dan gula hingga agak kembang. Tak perlu kembang sangat sebab kita bukan nak buat kek ;). Masukkan serbuk kayu manis dan vanilla, kacau sebati. Masukkan susu dan kacau lagi hingga sebati.
- Tuangkan adunan susu ke atas roti dan tekan-tekan sedikit supaya roti meresap dengan susu. Kalau suka boleh taburkan sedikit hirisan badam.Taburkan 1 sudu besar gula perang ke atas puding roti.  Bakar dengan suhu 175 C selama 40 - 45 minit. 

Bahan Sos Vanilla:
1 1/2 cawan susu segar
2 sudu besar tepung kastard 
3 sudu besar gula
1 sudu teh vanilla

Cara:
- Bancuh tepung kastard dengan sedikit air suam dan ketepikan.
- Didihkan susu, gula dan vanilla dalam periuk kecil. 
- Bila susu mendidih, kecilkan api dan masukkan bancuhan tepung kastard sedikit demi sedikit dan kacau. Tambahkan bancuhan tepung hingga dapat kepekatan sos yang diingini - tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair. Jika terlalu pekat, boleh tambahkan sedikit susu atau air untuk mencairkan kembali sos. Jika terlalu cair, boleh tambahkan bancuhan tepung kastard.



No comments:

Post a Comment