Nuffnang Ads

Tuesday, July 30, 2013

Sayonara Exora CPS, Welcome to the family Exora Bold CFE ;)

Kalau masih ingat, saya pernah bercerita tentang cakap-cakap Encik Suami nak trade in Exora kami kepada Exora Bold sejurus pelancarannya tahun lepas, boleh baca SINI.  Dan selepas lebih setahun setengah, Encik Suami betul-betul buat kerja gila. Trade in Exora CPS M Line, ambil Exora Bold CFE Premium... hahahaha. Kira memang peminat setia Exora le ni. Marah? Tak pun, cuma rasa sayang kat CPS tu la... dah lebih 4 tahun jadi sebahagian daripada hidup kami. Berat hati juga nak bersetuju untuk trade in ke Bold, tapi bila tengok Encik Suami memang serius nak tukar, saya iyakan aje. Queen Control? Eh bukan macam tu, tapi kami memang kerap buat keputusan bersama, jadi pandangan pasangan akan diambil kira bila melibatkan hal yang besar.

Jadi, 2 minggu lepas kami dapat kereta selepas 2 minggu buat tempahan. Agak lambat prosesnya sebab kami ambil nombor kereta lama. Kenapa tak pakai nombor baru je? Hmm masa kami buat tempahan, plat terkini Johor ialah JPM XXXX. Sekarang ni dah JPN dah. Entahlah rasa tak best pulak nak guna plat Johor, jadinya kami ambil nombor lama je. Tak adalah orang perasan sangat kami tukar kereta sebab plat lama, kaler kereta pun sama dengan yang lama... :)

Ok 2 minggu dah saya bawa kereta tu untuk hantar, ambil anak ke sekolah. Yang paling ketara memang RPM hampir stabil pada 2000 walau dah tekan minyak hingga 80kmh. Jalan sekitar Rinting ni, kat mana pun boleh tekan minyak sangat kan, dapat 80kmh tu pun dah kira bagus. Lagi satu, enjin tak mengaum bila kita tekan minyak - tukar gear rendah ke gear tinggi. Yang ni kalau semasa memotong di highway memang terasalah perbezaannya. Tuil signal pun lembut je, tak macam CPS yang bunyi tac, tac. Penggunaan minyak? Setakat 2 minggu ni, rasanya untuk perjalanan jarak dekat, saya tak nampak sangat beza dengan CPS kami dulu. Tapi untuk perjalanan jarak jauh, memang jimat. Dengan CPS dulu kalau full tanked hanya cukup untuk pergi balik ke kampung je, kalau saya bawa lebih 120kmh, lagilah kuat makan minyak. Tapi dengan Bold, full tanked tak habis pun untuk perjalanan pergi balik ke kampung saya pada kelajuan 120-140kmh. Ada baki hampir 200kmh lagi. Fungsi Auto cruise belum dicuba lagi...

Yang agak mengganggu, bunyi kipas yang kuat lepas enjin dimatikan. Fungsi kipas adalah untuk menyejukkan enjin. Kalau selepas perjalanan jauh, 3 minit jugalah kipas tu berbunyi dan agak bising! Ok bab enjin memang saya tak pandai, jadi saya tak akan komen. Komen saya cuma apa yang orang kebanyakan macam saya ni perasan, itu je. Jadi kalau nak tahu tentang enjin, sila cari blog lain ok! Aha satu lagi hampir terlupa, Bold ada integrated reverse camera kat cermin pandang belakang. CPS kami dulu pun kami tambah reverse camera, tapi dia papar kat DVD player.

Puas hati dengan Bold? Kalau dengan CPS dulu pun saya memang dah puas hati, jadi dengan Bold ni dah tentu berganda puas hati tu ;)

No comments:

Post a Comment