Nuffnang Ads

Monday, July 1, 2013

D untuk Bahasa Melayu :O

Pagi sabtu kami ke hari terbuka SKTR 3 bagi menandatangani Buku Rekod persekolahan anak-anak. Mula-mula ke kelas Amira. Keputusan yang kami dapat adalah keputusan KSSR tahun lepas!! Kami keliru, hilang kata-kata. Apa perlunya membincangkan keputusan tahun 2012 pada pertengahan tahun 2013?? Secara keseluruhannya Amira mencapai Band 4 dan Band 5 kecuali untuk matapelajaran DST (Dunia Sains dan Teknologi) hanya mencapai Band 2. Alasannya, memang itu Band tertinggi yang mampu dicapai oleh pelajar kerana kekangan masa (silibus banyak tetapi hanya diperuntukkan 1 masa berganda setiap minggu). DST hanya sekali seminggu? Ya, tak tipu.. saya pun pelik semasa menyemak jadual persekolahan Amira tahun lepas, tetapi memang itu arahan Kementerian Pelajaran. Macam mana nak perkasakan sains? Hmmm siapalah yang merangka jadual di KPM agaknya.

Banyak yang nak ditanya kepada guru kelas Amira tetapi kami kesuntukan waktu sebab perlu ke kelas Nurina dan ke Sekolah Agama pula untuk menghadiri mesyuarat PIBG dan majlis penyampaian hadiah Amira. Satu perkara yang perlu diberi perhatian adalah pemahaman Bahasa Inggeris dan cikgu minta supaya Amira kuatkan suara bila membaca di dalam kelas! :)

Di kelas Nurina kami dihidangkan dengan kejutan dari guru kelas. "Alhamdulillah ada penambahbaikkan dari Gagal (D) dalam Bahasa Melayu 2 (Pemahaman) pada ujian setara bulan Mac kepada Sangat Baik (A) kali ini". Saya ingatkan saya salah dengar dan mata pun salah tengok.. Blurr sekejap... GAGAL Bahasa Melayu 2?? Macam mana boleh sampai gagal? Markah pula hanya 35%. Nak kata pelajaran merosot, tidak juga, sebab mata pelajaran lain (teras dan tambahan) semuanya masih Sangat Baik (A, A+) dan dia dapat keputusan 4A1D.

Tak kiralah walaupun ia keputusan bulan Mac dan untuk bulan Mei dia kembali kepada prestasi asal. Bagi saya dan suami, ini sebagai tanda yang dia tak stabil. Tetapi kenapa? Kalau sekadar penurunan ke B atau C, bagi saya masih boleh difahami. Tetapi dari A ke D, seakan dia mengalami black out! Masa untuk kembali duduk bercerita dengan Nurina semula. Perlu menyelami hati dia semula.. tanya masalah dia... Saya akui, kebelakangan ni memang kami kurang berpeluang duduk berdua, bercerita macam dahulu. Masa sangat terbatas dengan aktiviti hariannya yang penuh. Dan saya perlu gunakan masa yang ada sebaiknya, insyaAllah kami akan perbaiki kelemahan yang ada.

Banyak perkara perlu saya atur semula. Ada ruang yang perlu dibaiki. 

No comments:

Post a Comment