Nuffnang Ads

Wednesday, January 26, 2011

Hari tanpa beg plastik

Rasanya semua orang dah tahu kan, setiap Sabtu mulai Januari 2011 adalah hari tanpa beg plastik. Satu langkah ke arah gaya hidup yang lebih mesra alam. Idea yang amat bagus.

Tengahari Sabtu lepas tetiba Izzad telefon dari pejabat. "Yang, Goh tak hantar lagilah report yang abang nak kena check tu. Kita hantar jam Nina dan Amira kat City Chain tu hari ni nak? Lepas tu boleh beli barang-barang dapur sekali. Abang masuk office esok je la."

So, sabtu tu kami pergi Jusco Teberau City untuk hantar jam Nina dan Amira yang 'pening lalat', beli jeans untuk Nina sebab seluar dia sume dah singkat dan beli barang untuk saya sikit. Lepas tu kami pergi Tesco Extra Plentong untuk beli barang-barang dapur. Tiba Tesco, saya pelik jugakla, kenapa tak ramai orang kat Tesco ni? Saya tengok jam, 22 haribulan. Sebab belum gaji ke? Tapi kalau Tesco Plentong, tak kiralah belum gaji ke, dah gaji ke, memang selalu ramai orang. Atau sebab hari tanpa beg plastik? Saya ngan Izzad buat kesimpulan, mungkin sebab hari tanpa beg plastik! Walaupun kami takdela yakin sangat dengan kesimpulan yang kami buat tu. Jadi hari tu kami dapat berbelanja dengan tenang dan tak perlu tunggu lama di kaunter! Bestnya kalau selalu macam nih :)

Ahad tu, on the way balik ke rumah dari office, Izzad singgah Tesco sekejap sebab dia terlupa nak beli kopi untuk office. Dan memang betul pun apa yang kami agak semalam, sebab orang tak datang shopping hari Sabtu tu. SEBAB TAK ADA BEG PLASTIK! Izzad cakap, cashier kat Tesco yang beritahu. Orang tak datang/kurang datang shopping sebab tak ada beg plastik! Adeh.. sengal betul. Sampai macam tu sekali orang kita tak nak beri sokongan? Kalau kita kata mentaliti dunia ketiga, pandai pulak marah.

Saya tak nampak apa yang susah pun tak ada beg plastik. Masa tinggal di Jerman dulu, kalau pergi kedai memang diaorang tak sediakan beg plastik pun. Ada beg plastik kat kaunter tu, tapi kena bayarlah, 30 cent satu kalau tak silap. Biasanya saya akan bawa beg kain (Einkaufstaschen) dan masukkan barang sume dalam tu. Tak pun bawa je beg galas, ha masukkan sume dalam beg, habis cerita!

Pergi berbelanja kat sini hari Sabtu, macam tu jugaklah kami buat. Tapi sebab naik kereta, kami bawa kotak boleh lipat (Klappbox - saya bawa balik dari Jerman dulu, ada lagi, tahan betul). Kat kereta, sume barang susun @ masukkan dalam kotak. Senang nak angkat masuk rumah. 2 kali angkat dah selesai. Kalau guna beg plastik, mau 4, 5 kali ulang alik angkat beg-beg plastik tu. Kan jimat tenaga! Orang kita ni memang 'resistant' kot untuk pembaharuan, terutama kalau perubahan atau pembaharuan ke arah yang lebih positif! Kalau yang negatif tu cepat je terima. Pelik betul!

No comments:

Post a Comment