Nuffnang Ads

Tuesday, July 17, 2012

Paprik ayam cili kering

Sedang kekeringan idea nak masak apa, terbelek resepi paprik dalam majalah lama ketika saya sedang mencari gambar buah laici untuk projek sekolah Amira. Majalah apa ek tadi tu? Harmoni kot, ke Mingguan Wanita? Ntahla.. tak pasti. Saya pun dah lama tak membeli majalah ni, kecuali majalah Dapur yang muncul 3 bulan sekali. Bila tengok bahan, hmm tak sama dengan paprik ayam yang selalu saya buat, nampak mudah jadi apa kata saya cuba buat? Saya keluarkan ayam dan mula masak. Hasilnya meeeemang sedap! Rasanya lain dari paprik yang biasa saya buat. Nak cuba? Jom kita tengok bahan-bahannya.




Paprik Ayam cili kering

Bahan:
200g ayam dipotong kecil - digaram dan kunyitkan
50g kobis bunga - potong kecil
2 batang kacang panjang - potong serong
1/2 batang lobak merah - dipotong serong
1 biji bawang besar - dimayang
3 ulas bawang putih - dititik
1 batang serai - dititik
4 tangkai cili kering - buang biji dan gunting serong
1 1/2 sudu besar serbuk cili atau pes cili
1 sudu besar sos tiram
4 helai daun limau
gula dan garam secukup rasa
minyak untuk menumis

Cara:
1. Goreng ayam hingga sedikit garing
2. Tumiskan bawang besar, bawang putih dan cili kering hingga sedikit wangi. Masukkan pes cili dan tumis lagi hingga lada masak. Masukkan serai. Masukkan sos tiram dan tambahkan sedikit air. Bila lada dah masak, masukkan ayam, lobak merah, kobis bunga. Gaul seketika. Perasakan dengan garam dan gula. Masukkan daun limau dan angkat. Sedap dimakan dengan nasi putih panas... buat sikit telur dadar.. hmm tak sedar tambah sepinggan lagi nasi! :)

No comments:

Post a Comment