Nuffnang Ads

Tuesday, April 9, 2013

Check up mata Fahmi: juling ke tak juling?

Pada hari Jumaat, 5.4.2013 saya membuat temujanji dengan pakar Opthalmology Dr. Yip Kong Yake 叶钢毅医生 di Regency Specialist Hospital, Seri Alam untuk Fahmi. Sebelum ni saya pernah bercerita tentang mata Fahmi yang nampak juling air dalam entry lepas, boleh baca di sini.

Jadi selepas hantar Kimi ke PASTI pukul 8.15 pagi, saya dan Fahmi terus ke Regency sebab pendaftaran dibuka pukul 8.30 pagi dan saya dimaklumkan bahawa di sana first come first serve, walaupun dah buat temujanji! Kat flyover berdekatan Tesco tak jammed, jadi sebelum pukul 8.30 kami dah daftar. Doktor masuk pukul 9.00 pagi. Jadi tunggulah 30 minit, bawak Fahmi pusing-pusing.

Pukul 9.05 pagi doktor sampai... dan nama pesakit pertama dipanggil, bukan kami ;). Tunggu lagi... Pukul 9.25 pagi pesakit pertama keluar dan nama berikutnya... IZZUL FAHMI IZZAD. Bawa Fahmi masuk.. "Selamat pagi doktor" - hensemnya dr :p. Pandai cakap melayu pulak tu... Hahahaha saya biasanya kalau berurusan dengan doktor, saya cakap bahasa melayu penuh! Tak campur sepatah pun perkataan asing, kecuali kalau tak dapat nak diterjemah ke dalam bahasa melayu.. kadang tu cuma jumpa bahasa jerman je sebagai terjemahannya hehehehe. Bukan apa, seronok bila tengok doktor-doktor cina ni berbahasa melayu. Bahasa Melayu Dr. Yip boleh saya kategorikan sebagai bagus. Tak ada slang cina sangat.. mungkin sebab dia dulu belajar di India kot. Paed Fahmi dulu, kat Regency juga grad dari Taiwan, saya macam biasa masuk-masuk je terus cakap melayu, dia berusaha bersungguh-sungguh untuk cakap melayu juga. Satu yang saya tabik, mereka hormat dengan bahasa yang jadi pilihan kita.. 

Ok, melalut sampai ke bab bahasa pulak... fokus!!!!! :). Jadi, dia pun tengok rekod perubatan Fahmi sebelum ni dengan Dr. Lee Mun Seng yang dah pindah.... Tanya saya, kenapa datang.. Saya pun ceritala, bimbang anak juling, sbb kadang pergerakan mata hitam kanan-kiri tak seragam bla bla bla. 

Dr Yip buat 5 ujian.. 2 daripadanya ujian menggunakan peralatan perubatan. Untuk ujian yang ke 4 untuk mengesan ketidaknormalan bahagian dalam mata, kedua belah Fahmi dititiskan dengan sejenis cecair dan setengah jam selepas itu baru dijalankan ujian.

Hampir pukul 10.30 pagi, kami dipanggil semula. Hasil ujian menunjukkan mata Fahmi sihat. Akar mata (optic nerve) juga dalam keadaan baik. Tiada ketidaknormalan pada lens yang boleh menghalang kemasukan cahaya untuk dibalikkan semula oleh retina. Fahmi juga tiada rabun dekat, tiada rabun jauh... dan kalau saya tak salah dengar, tak rabun warna juga. Dr. Yip juga tunjukkan saya dengan menyuluh mata Fahmi dengan lampu picit, cahaya masuk betul-betul di tengah-tengah anak mata, bagi kedua-dua mata kiri dan kanan. Bila saya ajukan, kenapa kadang-kadang kedudukan mata hitam macam tak center pada mata putih. Dr terangkan... yang tu bukan juling (hmmm pelik juga, bukanke cara nak tengok juling ke tidak, optiknya memang macam tu?).

Doktor kata, proses tumbesaran fungsi-fungsi mata Fahmi masih lagi berjalan dan mungkin matanya memerlukan masa yang lebih lama berbanding kanak-kanak lain untuk mendapatkan penyeragaman pergerakan mata. Sebenarnya masih ada rasa was-was (dan doktor pun dapat baca dari air muka saya rupanya :p). Dari satu segi saya amat bersyukur sebab mata Fahmi berfungsi dengan baik, cuma masih lagi sedikit bimbang... Tapi kan, dah doktor cakap macam tu, dia yang pakarnya, saya terima pandangan doktor... cuma pantau memang tetap kena pantau. Saya tanya, kalau dalam setahun lagi saya datang untuk kawalan, macam mana. Doktor kata, "ok, kita jumpa lagi dalam masa setahun, tapi mata anak puan memang ok!"

Huhs.. lega sangat bila dah jumpa doktor ni... sejak tahun lepas, saya kerap risaukan mata Fahmi.....

1 comment: