Nuffnang Ads

Sunday, April 21, 2013

Tolak UMNO, tetapi terima DAP

Demam PRU semakin hangat dengan hari ini merupakan hari penamaan calon. Saya manusia tidak berparti dan sebelum ini saya mengundi berdasarkan calon. Sebab itu undi saya pernah ke BN dan pernah juga ke PAS ;). Cuma PKR je tidak... PKR is still a big NO, NO to me.. :p. Lebih baik tak pergi mengundi dari beri undi ke PKR!!

Sejak setahun lepas, saya rajin melawat ke Sopo Blog seperti syedoutsidethebox, mummyrokiah, zamkata, rockybru, helenang, stopthelies dan banyak lagi. Sopo pro establishment? Yup rata-rata sopo pro establishment atau neutral. Selain daripada itu, saya kerap juga menjadi tetamu di drmaza, uzar, ustaz hasrizal dan ridhuan tee. Oppo blog dan news portal pun saya pergi juga, tapi biasanya jantung kerap berdegup kencang bila baca komen-komen mereka yang banyak menggunakan kata-kata kesat dan caci maki. Tak percaya cuba ke Malaysiakini versi Inggeris, jangan versi Bahasa Melayu sebab yang rajin komen, rajin mengutuk ni, mereka tak berbahasa melayu. Rasanya bukan sebab malu, tapi mereka memang tak boleh berbahasa Melayu. It shows us, how pathetic they are actually... Nama je orang Malaysia, promo Malaysian Malaysia, tapi tak mampu berbahasa Melayu... hmmmm. Blog pro establishment pun, kalau mereka kerap gunakan bahasa kasar, lucah dan tak sopan memang saya banned.

Satu perkara yang kerap berlegar-legar dan bermain di kepala saya. Apa pertimbangan, perkiraan yang kebanyakan pemimpin PAS gunakan dan seterusnya diterima oleh pengikut mereka dalam hal yang menyentuh tentang DAP? Saya sejak awal celik tentang politik (abah selalu dan kerap bersembang politik dengan saya sejak saya bersekolah menengah lagi) memang bukan fan DAP. Dan sejak mengikuti blog Helenang setahun lepas, lebih banyak tentang DAP yang saya tahu. Dan DAP seperti yang diceritakan oleh abah saya masih sama seperti DAP yang didedahkan oleh Helen. Mereka tak pernah berubah.

Peliknya, kenapa PAS kata mereka dah berubah? Mereka kata DAP dah boleh terima perjuangan PAS untuk menegakkan dan mendirikan negara Islam. Sekadar pemimpin DAP kini rajin berselendang, bersongkok keluar masuk surau dan masjid kerana ingin mengambil hati, bolehkah dianggap mereka sudah berubah? Dan menyentuh negara Islam, bukankah negara kita juga telah diiktiraf sebagai negara Islam? Dengan Islam diletakkan sebagai agama rasmi dalam perlembagaan negara, majoriti penduduknya menganut Islam, ketua negaranya seorang Islam, pemimpin negaranya seorang Islam, dasar-dasarnya banyak yang mengaplikasi sistem Islam - kita adalah sebuah negara Islam. Cuma kita bukan negara Islam seperti acuan Pakistan, Afghanistan, Arab Saudi dan lain-lain.

Hanya kerana pemimpin negara kita belum bersedia melaksanakan hudud, maka kita tak layak digelar negara Islam? Dan kerajaan sekarang wajib dan perlu ditukar? Seperti pertanyaan awal saya, bagaimana mereka boleh lunak dan menerima DAP dengan tangan terbuka, dialu-alukan sedangkan dalam masa yang sama mereka menolak keras UMNO yang seagama dan berkongsi syahadah dengan mereka? Mengapa boleh berbaik sangka dengan DAP sedangkan dengan UMNO sentiasa berburuk sangka?

Sering juga saya bertanya kepada diri, apakah pandangan dan hati saya yang masih terhijab dari menerima dan melihat kebenaran, atau mereka? Menilai diri yang pengetahuan agamanya tak terbanding dengan Uzar, Dr Maza juga Ustaz Hasrizal, boleh jadi saya yang masih silap dalam membuat perhitungan. Tetapi tanpa latarbelakang agama sehebat mereka pun, tak semestinya perhitungan saya juga salah. ;) Atau bagaimana??

No comments:

Post a Comment