Nuffnang Ads

Friday, January 6, 2012

Mana ada cara senang nak dapat duit!

Sejak belajar di Jerman lagi, rasanya pada tahun 1997 kawan-kawan dah mula promote "cara mudah dapatkan $$, hanya dengan melayari Internet". Ada kawan siap datang bawa slip bank sebagai bukti jumpa saya dan Faridah di apartment kami. Masa tu kalau tak silap, dia dapat DM60 (kalau ditukar dalam ringgit lebih kurang RM150 mengikut kadar tukaran semasa). Tapi saya dan Faridah memang tak pernah cair pun dengan pujuk rayu mereka. Faridah selalu cakap, duit apa yang diaorang bagi kita tu? Ada ke orang senang-senang nak bagi duit kat orang lain? Kata kuncinya di sini: Dapat duit dengan mudah!

Lepas tu sekitar tahun 2003, hebohlah pulak pasal Swiss Cash. Ramai jugalah kawan-kawan yang join. 2003-2005 saya dan Izzad pindah ke Bad Oldesloe, sebuah bandar kecil di utara Jerman, hampir sejam perjalanan dari Hamburg. Tak ada komuniti melayu di Bad Oldesloe. Cuma di FH Luebeck, setengah jam perjalanan dari Bad Oldesloe, ada 7 orang pelajar Malaysia yang menuntut di sana. Jadi aman sikit dari promosi secara langsung ni. Cuma promosi dari e-mail Alumni MGSS je masih ada.

Kembali ke Malaysia saya mula kenal dan tahu tentang MLM. MLM tumbuh bagai cendawan lepas hujan. Semuanya menjanjikan keuntungan berlipat kali ganda dari wang pelaburan dalam waktu yang singkat. Teringat Skim Pak Man Telo waktu zaman persekolahan saya dulu. Ramai sungguh yang masuk skim walaupun keuntungan yang dijanjikan tak masuk akal.

Tak sampai setahun di Malaysia bermacam-macam MLM cuba diperkenalkan kepada saya. Tetap saya tolak dengan berhemah. Kalau dengan orang yang boleh saya bincang, saya kemukakan pandangan dan berikan alasan, saya akan bersuara. Tak semua orang boleh dkritik. Jadi bila jumpa tukang promote yang jenis kedua ni, saya diamkan je. Dengar sebab hormat tak bermakna kena ikut, iye tak? Mutakhir ini, sana sini orang bercakap tentang Fusion Excel. Dengan tagline: "penjanaan keuntungan pasif serendah USD100 setiap bulan", Fusion Excel menjadi trend masakini. Blog Aidid Muaddib ada membincangkan tentang Fusion Excel ini. Kalau dia tulis guna pen dan kertas kajang, maunya berkajang-kajang tulisan dia tu ;). Saya tak pandai nak bercakap panjang lebar macam Bro Aidid. Segala macam fakta dia keluarkan. Kita tinggal baca dan fahamkan aje.

Pada sayalah, kita cuma perlu kembali kepada konsep muamalat yang asas. Keuntungan perniagaan yang telah ditetapkan jumlahnya adalah RIBA. Titik, tamat, full stop! Kalau kita pegang pada yang satu tu... datanglah Fusion Excel ke, Passion Excellent ke.. apa-apalah, insyaAllah kita tak akan terjebak! Memanglah, siapa tak nak duit kan, siapa tak nak kaya? Kalau member promote bagus-bagus punye, pendapatan hingga mencecah RM lima angka sebulan, siapa pun akan angkat-angkat kening kan? Lagilah bila tengok orang-orang yang join tu kadang yang alim-alim, yang kita rasa jauh lebih baik dan alim dari kita. Hmmm, tepuk dada tanya akal. Jangan gelap mata kerana wang ringgit.

No comments:

Post a Comment