Nuffnang Ads

Monday, January 2, 2012

Ombak Rindu: Antara novel dan filem

Semalam Izzad bersemangat menemankan saya menonton filem Ombak Rindu yang jualan tiketnya mencecah angka 11 juta tu. Novel karya Fauziah Ashari tu saya baca dua kali. Kali pertama ketika saya bercuti selama 6 bulan di kampung pada 2003/2004 selepas tamat belajar, sementara menunggu tiket MATTA-Fair untuk pulang semula ke Jerman. Kali kedua saya baca novel tu semula pada minggu lepas.

Sebelum saya menonton Ombak Rindu, adik dah 'warning' awal-awal, saya akan kecewa kerana jalan cerita hanya 40% sama dengan novel. Takpe, takpe, saya nak tengok sendiri. 5 minit pertama menonton saya dah tak sedap hati sebab persekitaran watak Izzah yang amat berbeza dengan novel.

Saya memujuk hati lagi dan sampai kesudahan cerita cuma satu perkataan dapat membayangkan perasaan saya iaitu HAMPA! Hampa kerana saya membayangkan perasaan yang sama akan saya alami seperti menonton filem "Message in The Bottle" pada tahun 1999 yang diangkat daripada novel karya Nicholas Spark. Menonton filem Message in The Bottle seakan saya menyelak satu persatu helaian novel yang diterjemahkan ke layar perak. Keasyikan membaca novel dapat saya rasai ketika menonton. Berlainan sekali dengan menonton Ombak Rindu.

Saya kira Osman Ali kejam kerana sekadar meminjam watak-watak utama di dalam Ombak Rindu dan mengubah watak mereka sesuka hati. Watak Hariz agak lemau di dalam filem. Watak Izzah seperti tiada kekuatan. Mila yang banyak terjerit-jerit dan membentak-bentak juga menyesakkan dada. Azizah Mahzan memang over dan mengada-ngada dengan bahasa melayu slanga inggerisnya. Meluat! Sampaikan Izzad pun komen "Eii, dia ni lagi. Dia ni kalau berlakon memang tahu macam ni je ke yang?" - maksudnya tergedik-gedik dengan style mat salleh celup tu. Watak Pak Dollah dan Mak Jah juga kabur, macam serba tak kena. Ditambah dengan plot yang terlompat-lompat. Memang menghampakan!

Patutlah Fauziah Ashari kecewa dengan filem ini. Mungkin pengarah punya alasan sendiri. Nak ikut macam cerita Titanic kot. Cerita yang sekadar meminjam beberapa fakta sebenar tentang kejadian tenggelamnya kapal mewah Titanic dan diadun dengan imaginasi penulis skrip tentang kisah cinta Jack dan Rose. Tup-tup box office! 3 kali jugak saya masuk panggung masa tu gara-gara Di Caprio, hehehe. Berbalik kepada Ombak Rindu, bagi penonton yang pernah membaca novel Fauziah Ashari, kami inginkan "feel" yang datang semasa membaca novel itu muncul kembali bila menontonnya di layar perak. Namun hampa juga yang menjelma.

Hahaha itulah coretan saya pengkritik tak bertauliah setelah menonton filem Ombak Rindu. Filem biasa-biasa saja dan elakkan mengharap dan menanti kisah novel sebenar dari filem ini! ;)

No comments:

Post a Comment