Nuffnang Ads

Tuesday, January 17, 2012

Yuhu.. berjaya meratakan Bukit Rinting!

Bagi mereka yang kenal rapat dengan saya (adik beradik, ex housemate), rasanya mereka tahu, kerja yang paling saya tak suka adalah MELIPAT KAIN BAJU! Tak malu pun nak mengaku. Memang tak suka nak buat, tapi kena buat. Kalau tak, rumah tak serupa rumah orang! Dan saya ni cerewet kalau bab melipat baju. Tak boleh asal siap atau asal lipat je. Mesti kena kemas, tak boleh ronyok-ronyok. Bila angkat baju dari penyidai pun kena susun elok-elok dalam bakul. Terukkan? Tapi rasanya sekarang ni dah ok sikit... dulu masa bujang lagi teruk rasanya. Dulu kalau saya lipat t-shirt, ha sebijik macam kat kedai tu: saiz lipatan kena sama, susun ikut warna.. hehehe teruk, teruk. Tapi sekarang dah banyak 'improvement'. Darjah kecerewetan saya dah banyak menurun... ;p

Dalam pada saya cerewet tu, saya pun ada kelemahannya.... tak suka melipat baju! Tak tahu kenapa, tapi memang susah nak dapat motivasi untuk melipat baju. Dan hari ini, saya berjaya menghabiskan semua stock baju yang tak berlipat! Huhs.. bangga betul. Hahahaha buruk perangai anak Pak Usop ni.

Azam saya... lepas ni, baju akan terus dilipat selepas diangkat dari penyidai! Tak nak simpan-simpan lagi. Bila dah mula menyimpan yang jadi malas tu. Asyik bertangguh, tangguh dan tangguh. Akhirnya menimbun jadi bukit... jadi gunung pun iye jugak. Kakak saya bagi tips, hangerkan semua baju anak-anak. Senang kerja. Hmmm berapa banyak hanger yang nak kena pakai? Banyak pulak ruang yang diperlukan untuk gantung baju-baju. Jadi saya kekal dengan cara lama. Gantung baju mana yang patut je. Baju basahan, baju tidur untuk semua masih saya lipat. Nurina dan Amira pun dah mula saya latih untuk melipat baju sendiri: kadang-kadangla. Dan saya terpaksa menahan diri untuk mengomplen bila mereka lipat tak cantik! Takut nanti membantutkan usaha mereka untuk berdikari. Jadi tahankan mata, zip mulut. Tegur sikit-sikit je, kalau ada yang serabai sana sini, saiz lipatan tak sama, terima saja!

No comments:

Post a Comment