Nuffnang Ads

Sunday, January 29, 2012

Misi yang belum berjaya

Hakimi akan masuk 4 tahun Oktober depan, jadi dah masanya untuk dia belajar tidur di bilik sendiri. Nurina mula tidur di bilik sendiri masa umur 4 tahun dan Amira masa umur 2 tahun. Proses yang mengambil masa agak panjang dan menuntut kesabaran yang tinggi. Hampir setahun, setiap pukul 3 atau 4 pagi mereka akan ke bilik kami dan sambung tidur sampai pagi. Mula-mula hampir setiap malam mereka bangun dan ke bilik kami. Lepas tu semakin berkurangan, seminggu sekali, sampailah mereka tidur lena hingga ke pagi di bilik sendiri. Yang penting ibu bapa jangan stress bila nak didik anak-anak dengan benda baru. Kena beri mereka masa yang cukup tapi dalam masa yang sama kena tegas, contohnya waktu nak tidur, hanya di bilik mereka sendiri. Tapi kalau pukul 3, 4 pagi mereka datang ke bilik kita, jangan pulak kita suruh tidur semula di bilik mereka. Boleh jadi drama kalau kita berkeras nak mereka balik semula ke bilik. Biarkan saja mereka tidur bersama kita.

Jadi untuk membolehkan bilik ke 3 di rumah kami lebih mesra kanak-kanak, fungsinya perlu diubah. Bilik yang sebelum ni berfungsi sebagai bilik tamu dan tempat menyimpan barang (yang kami pisahkan dengan almari) perlu diatur semula. Maknanya, kotak-kotak buku perlu dikeluarkan, dipilih mana yang masih perlu dan hantar ke rumah Ayer Keroh. Buku-buku dan nota-nota itulah harta kami. Benda lain nak buang takpe, tapi bukan buku-buku dan nota-nota tu. Jauh dah belayar. Dari Konstanz ke Shah Alam, kemudian ke Melaka dan ke Pasir Gudang dan akan kembali ke Melaka semula.

Kelmarin saya dah susun semula bilik Nurina dan Amira. Biar mereka dapat semangat baru dengan susun atur dan suasana bilik yang baru. Nampaknya mereka teruja! :). Sekarang kepala ligat berfikir, macam mana nak buat dengan bilik 3 tu. Tempat sangat terhad dan proses memilih, membuang dan menyusun tu perlukan masa. Dalam masa yang sama rumah tak boleh berselerak dan terabur! Hahaha pening, pening. Macam mana nak buat tu?

Nampaknya saya yang kena selongkar barang-barang saya dulu. Bila dah siap, baru bagi giliran kat Izzad pilih barang-barang dia pulak. Soalnya..., bila nak mula? Hahaha... motivasi, motivasi... Saya sangat memerlukan motivasi untuk memunggah kotak sekarang!!!

No comments:

Post a Comment