Nuffnang Ads

Tuesday, February 21, 2012

Diet.. diet.. diet!

Kalau dah namanya perempuan memang tak boleh lari dari topik yang satu ni. Kenapa sibuk nak diet? Dah sampai tahap kronik ke? Takdelah gitu..., cuma saya kurang selesa dengan badan sekarang. Biasalah, bila umur dah lepas penanda aras 35, kadar metabolisma pun menurun dan semakin menyusut. Kalau dulu, makan coklat 2, 3 papan satu hari pun tak memberi kesan, tapi sekarang ni tahan geram je lah. Tapi selaluya kalah jugak. Anak-anak tengah nak membesar, tetiap minggu minta buat kek, puding roti. Habis tu kalau dah buat, takkan saya nak tengok je? Hehehe ada jelah alasan.

Mulai semalam, saya jaga semula makan. Makan malam tak boleh tambah nasi dan bermula hari ni saya makan oat balik. Dah lebih setengah tahun saya stop ambil oat, tu yang berat pun dah bertambah. Kalau lemak tu naik ke muka, oklah juga. Ni berkumpul kat tempat yang tak sepatutnya. Nak sarung jeans pun separuh pengsan dah! Memanglah, sebahagian jeans tu dah lebih 15 tahun dah, tapi masih elok lagi. Cuma kat kaki seluar tu sebahagiannya dah jadi rambu ramba.. :). Yang koyak kat lutut sebab saya jatuh basikal kat tepi hostel masa di Konstanz pun masih ada lagi. Lepas bersalinkan Fahmi dan sehingga 3 bulan lepas saya sangat selesa dengan jeans-jeans lama saya. Tapi sekarang, boleh pakai, tapi kurang selesa! Sebab tu kena mulakan semula proses menyukat makan, menahan diri dari coklat, kek & Co. Huwaaa terbayang-bayang Magnum Royal Belgian Chocolate di depan mata....

2 comments:

  1. kak zue. betul2. sekarang ni makan sikit pun, perut dah membuncit. saya ni nampak jer kurus, tapi part perut tu, sedih tengok

    ReplyDelete
  2. hahaha da hast du Recht mit dem Bauch. Kalau berjalan kena tahan nafas, control... sekejap-sekejap bolehlah, lelama semput! :) Hmmmm patutlah ramai orang yang berduit tu buat Lipo kan?

    ReplyDelete