Nuffnang Ads

Monday, February 13, 2012

Hangin lagi

Siapa agaknya yang mula gunakan perkataan hangin ni? Rasanya tak pernah wujud perkataan hangin ni masa saya sekolah dulu-dulu.

Semalam saya memang hangin betul. Mak saya sekarang ni kerja sampingan dia mengurut orang. Sejak bila dia mula mengurut pun saya tak berapa pasti sebenarnya. Masa saya kecil dulu ada jugalah mak mengurut, tapi biasa-biasa je. Itupun cuma urut anak-anak kalau terseliuh ke, sakit badan ke dan urut kalau abah sakit pinggang. Tapi biasanya sayalah yang tukang pijak-pijak belakang abah bila abah penat atau sakit pinggang.. :). Sebelum saya pergi Jerman dulu mak tak mengurut pun. Bila saya balik 10 tahun kemudian, mak dah jadi tukang urut! Ramai pulak customer!

Dan semalam mak saya dibawa pergi seorang hamba Allah ke rumah dia di Kundang Ulu, kira-kira 10km dari kampung saya untuk mengurut. Janjinya mengurut seorang je. Pukul 11 pagi dia ambil mak kat rumah. Biasanya kalau mengurut seorang je, sejam dah siap. Tapi semalam pukul 6.45 petang baru dia hantar mak balik semula! Cuba bayangkan betapa risaunya kami. Dahla telefon rumah orang tu, dia tak angkat. Kami nak pergi tak tahu arah. Dia pulak langsung tak inform atau telefon beritahu lambat hantar mak balik. Macam-macam perkara timbul kat kepala kami adik beradik. Lagi buat kami sakit hati, dalam jangkamasa tu mak kena urut 6 orang!! Helloooo mak saya tu dah tua, dah 75 tahun. Kesianla sikit kat orang tua tu.

Sebab risau sangat, kakak saya yang tinggal dengan mak di kampung pergi bertanya sana sini untuk cari rumah hamba Allah tu. Masa mak pergi kakak saya tak ada sebab dia ada kelas. Pukul 6.30 petang kakak saya sampai rumah hamba Allah tu dan diberitahu, mak baru je dihantar balik. Tak ada langsung perkataan maaf sebab lewat hantar mak dan tak inform kami. Diaorang boleh buat selamber derk je. Eiiii orang jenis ni pun ada. Tak tahu kami adik beradik punyalah risau semalam. Memang tak ada adab! Malam semalam saya telefon mak, pesan kat mak, kalau orang tu datang minta urut lagi, jangan ikut! Kalau dia banyak songeh, suruh dia telefon saya. Sedap-sedap je buat mak orang macam tu.

Tengahari tadi lepas hantar Amira dan Nurina ke sekolah agama dan angkat Hakimi yang tertidur dalam kereta, Fahmi minta air dan nak tidur. Saya baru je placing atas karpet nak baca suratkhabar. Tiba-tiba Fahmi muntah! Habis sofa, karpet dan lantai. Alahai anak mama... baru nak luruskan badan, dah ada kerja menanti. Jadi mandikan Fahmi, angkat Hakimi masuk bilik dan mula kerja-kerja membersih dan mencuci lantai. Bab cuci najis ni tak boleh ikut suka je. Bukan setakat zahir nampak bersih, tapi tak suci. Cuci muntah tak cukup setakat lap dan lepas tu kita mop. Belum suci lagi tu. Kalau terpijak dengan kaki yang basah, lepas tu dibawa merata-rata rumah sampai ke tempat solat, takut menjejaskan solat kita. Wudhu' tak batal, tapi bila kita dalam keadaan berwudhu' dan nak solat tapi kaki yang basah pijak lantai yang tak suci, tu yang jadi masalah ;). Sebab tu juga saya cukup jaga kalau ada cicak masuk dan tinggalkan najis di lantai. Saya cuci dulu najis cicak tu, kemudian baru mop lantai. Muntah pula perlu dicuci dengan air yang mengalir.

Lepas sesi mencuci dan membersih, saya tengok Fahmi dah tertidur dalam bilik. Jam dah pun pukul 3.15 petang. Nak kena ambil Nurina dan Amira pula. Hakimi dan Fahmi yang tidur perlu dipindahkan ke dalam kereta. Dalam perjalanan ke sekolah, dalam keadaan yang dah terlambat, ada je orang yang tak reti bahasa bila atas jalan. Yang tak reti nak bagi signal bila nak membelok satu hal. Kita ni yek yek le tunggu dia utk beri laluan, la rupenye dia belok. Dah lepas tu bertali arus pulak kereta lalu... geramnya! Dah lepas satu halangan, mamat depan ni pulak bersantai-santai atas jalanraya. Kok iye pun nak bercinta kat telefon tu, takkan bawa 30km/j je? Huhs letihla orang macam ni. Selalu orang kata perempuan je yang tak pandai memandu atas jalan, tapi lelaki pun serupa! Yang ego langsung tak nak beri signal bila belok, yang suka cilok ikut dan dia je, yang keluar simpang tak pandang kiri kanan macamlah dia ada 7 nyawa. Kadang tu bawa kereta besor mahal-mahal tapi tak ikut law! Hish... letih!

No comments:

Post a Comment