Nuffnang Ads

Thursday, February 2, 2012

Pemeriksaan mata

Semalam saya bawa Fahmi yang berusia 2 tahun berjumpa dengan pakar mata di Regency Specialist Hospital, Seri Alam. Fahmi sakit ke? Takdelah.. anak saya tu juling sikit. Orang melayu kata juling air. Tak teruk sangat, tapi memang perlukan rawatan. Mengikut buku-buku dan artikel yang saya baca, kanak-kanak yang juling perlu dibawa ke pakar mata bila berusia 2 tahun. Jadi semalam saya bawalah dia berjumpa pakar mata di Regency, Dr. Lee Mun Seng.

Saya agak terkejut dengan anggaran kos rawatan yang diberikan. Kos untuk dapatkan eyeglass prescription je mencecah RM2000: RM1500 kos anesthetic dan RM500 kos rawatan. Itu belum masuk kos cermin mata lagi. Secara amnya saya agak kurang puashati dengan sesi konsultasi dengan doktor tersebut. Bahasa badan yang tak ramah, tapi saya puji sikap beliau yang berterus terang tentang kos rawatan sekiranya saya mahu Fahmi dirawat sebelum dia berumur 3 atau 4 tahun. Dahla hari sebelum tu pembantu dia tersalah beri temujanji pada saya. Saya diminta datang seawal 8.30 pagi hari Selasa, 31 Januari 2012. Bila saya sampai ke hospital, diaorang beritahu hari Selasa doktor ada petang je. Diaorang pun pelik kenapa saya diberikan temujanji waktu pagi. Petang memang sah saya tak ada masa, sibuk ke hulu ke hilir ambil dan hantar anak ke sekolah. Jadi terpaksa ubah temujanji ke hari Rabu. 10 minit sebelum pukul 9 saya dah sampai dan daftar tapi masih kena tunggu sejam sebab doktor belum sampai! 2 hari saya tunggu, jumpa doktor tak sampai 10 minit! Hmmm.. sabar jelah.

Lepas ni saya akan ke Penawar untuk dapatkan pandangan pakar kedua. Menurut Dr Lee Mun Seng, saya masih ada masa sehingga Fahmi berumur 8 tahun untuk buat rawatan. Tetapi menurut info yang saya baca, lagi lewat rawatan diberikan, kebarangkalian untuk cacat kekal terutama bagi mengenali kehadiran objek 3D adalah lebih tinggi. Dari segi kosmetik memang mudah untuk dirawat. Yang saya risaukan, kelewatan mendapatkan rawatan akan semakin menjejaskan fungsi mata yang bakal membataskan pemilihan kerjaya bila Fahmi dewasa kelak. Dan kalau Penawar boleh berikan harga yang lebih rendah, saya akan terus buat rawatan di sana. 2k di Regency hanya untuk dapatkan priskripsi kanta masih terlalu mahal buat saya. Serimax pun hanya beri kami 1k setahun untuk claim kos rawatan sekeluarga! Kita tengok, apa kata Pusat Perubatan Penawar.

No comments:

Post a Comment