Nuffnang Ads

Sunday, February 12, 2012

Assam Laksa express

Entri tentang makanan pulak hari ni. Nak ubah blog jadi blog masakan ke? Hehehe takdelah. Pernah berangan nak buat blog masakan, tapi rasanya tak kot... sebab bukan pandai masak pun saya nih.. Selalu main taram je. Yang penting anak-anak suka ;)

Dulu masa tinggal di Jerman, laksa merupakan menu yang selalu saya buat samada untuk makan tengahari atau makan malam, sebab ia sangat mudah untuk disediakan. Saya cuma perlu beli sardin dalam tin. Sardin tu bukan bersos tomato, cuma air dan minyak saja. Mudah nak dapat dan murah mungkin sebab orang itali, turki yang tinggal di Jerman memang suka makan ikan tu kot. Sejak balik ke Malaysia, ada sekali saya buat laksa sebab teramat malasnya nak rebus ikan, buang tulang, blend.. banyak kerja dan leceh! Masa dok merewang-rewang kat blog Wendy, saya terjumpa resepi assam laksa dia yang menggunakan sardin dalam tin, sardin dalam sos tomato! Mulanya saya agak skeptikal. Boleh ke? Tak pelik ke rasanya nanti? Tapi saya beranikan juga untuk mencuba. Saya tak ikut resepi Wendy, sebab saya dah biasa dengan cara saya buat laksa yang saya belajar dari Faridah. Cuma saya ambil idea menggunakan ikan sardin tu je.



Sesiapa yang berminat bolehla cuba resepi ni.

Bahan kuah:
1 tin sardin, ambil isi saja
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
2 sudu besar serbuk cili
3 batang serai - dititik
1 bunga kantan - belah 4
5 tangkai daun kesum
2 keping asam gelugor
sedikit belacan
sedikit minyak
garam dan gula secukup rasa
2 paket laksa - rendam seketika dengan air panas, toskan

Sayur rampai:
hirisan timun
hirisan iceberg salad atau butterhead salad
hirisan bawang merah
hirisan cili
limau kasturi
telur rebus

Cara buat kuah:
1. Kisar bawang merah dan bawang putih, ketepikan.
2. Kisar isi ikan sardin, ketepikan
3. Panaskan minyak, tumiskan bawang yang telah dikisar sekejap, masukkan serbuk cili, tambahkan air dan biarkan sedikit garing. Masukkan serai, asam gelugor dan ikan sardin yang dah dikisar. Tambahkan air. Masukkan bunga kantan dan daun kesum.
4. Masak lebih kurang 20 minit. Tambahkan air kalau pekat. Tambah belacan, garam dan gula ikut selera. Hidangkan panas dengan laksa dan sayuran... :)

No comments:

Post a Comment